”Lås in dem och släpp inte ut dem förrän de kommit överens!”

Det var resenären Lisbeth Romans uppmaning till Lidingö stad och SL i en artikel i Mitt i i förra veckan. Den handlade förstås om den långa väntan på att Lidingöbanan ska få grönt ljus att köra över Lilla Lidingöbron.

Det är oklart om dörren var låst, men den 2 februari träffades en styrgrupp för att få ordning på den långdragna konflikten om elen på bron.

– Vi enades om en plan för vägen framåt och kunde säkerställa att vi jobbar mot ett tydligt mål, säger kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M).

Bristande stabilitet

I mötet deltog även Lidingös stadsdirektör Daniel Broman, trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och SL:s vd David Lagneholm.

Regionens trafikförvaltning hade tagit fram en lista över saker staden måste åtgärda innan SL kan testköra Lidingöbanan på bron.

– Vi har kommit överens om hur elen ska byggas och vilka tekniska krav som gäller. Utmaningen från stadens sida har ju varit en bristande stabilitet i projektet, det har varit rörliga mål, säger Daniel Källenfors.

– Det är framför allt saker som SL har ansvar för men som staden som byggherre måste genomföra.

När punkterna på listan är avbockade kan SL boka besiktning med sina externa tekniker från Siemens i Tyskland, vilket eventuellt kan ske om cirka 12 veckor.

Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) var det ett bra möte och att den gemensamma projektgrupp som har träffats över tid närmar sig en lösning.

– Vi kunde bekräfta att det finns ett konstruktivt arbete och en gemensam bild av vad som behöver ske framåt. Utifrån samarbetet i projektgruppen ser vi att Lidingö kommer att kunna färdigställa bron, säger han.

Staden menar att det har varit ett ”rörligt mål” från er sida. Hur ser du på det?

– Det är inte min uppfattning att det har varit så. Men det viktiga nu är att ha fokus på hur vi kan få bron att fungera för Lidingöbanan så att vi får igång trafiken. Det är vad resenärerna förväntar sig av oss.

När kan tåget börja gå?

– Just nu är det svårt för oss att säga. Ytterst handlar det om elarbeten och där är inte jag någon expert än.

Enligt den handlingsplan som trafikförvaltningen och staden muntligen har kommit överens om kan tågen börja rulla någon gång mellan 8 april och 6 maj, förutsatt att staden genomfört de åtgärder som står i planen.