Den brutna armbågen har läkt ihop och Ann-Charlotte Gunnarsson tycker egentligen inte att det som hände den 25 maj förra året är så mycket att orda om.

Hon, som nästan aldrig åker pendeltåg, skulle hälsa på några kompisar i Sundbyberg. MTR körde korta tåg fast det var mitt i rusningstid och det var trångt när hon skulle kliva av.

– Jag föstes framåt av dem som stod bakom och ramlade ner med båda benen i glipan, berättar hon.

Ann-Charlotte slog i armbågen och fick senare opereras med flera skruvar och plattor.

– Jag fick jättemycket hjälp av medpassagerarna att komma upp igen. Alla var fantastiska. Och jag fick ett väldigt snabbt svar från SL:s kundtjänst efteråt, berättar hon.

- Jag har fortfarande lite besvär av armbågen. Men alla var fantastiska, säger Ann-Charlotte Gunnarsson.

- Jag har fortfarande lite besvär av armbågen. Men alla var fantastiska, säger Ann-Charlotte Gunnarsson.

Johannes Äng

Men ingen händelserapport finns sparad från incidenten. Som Mitt i tidigare har berättat började SL kategorisera vissa olyckstyper så sent som i juni 2023.

– Innan dess hade vi inte samma koder i rapporteringssystemet och kan inte urskilja incidenter där resenärer trampat mellan tåg och plattform, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst.

Det visar sig ha skett 16 gånger det senaste året, om man räknar in hela SL:s spårtrafik.

– Resan med SL ska vara trygg, tillgänglig och säker. Men eftersom det finns glipor är det bra om man är uppmärksam när man kliver av och på, kommenterar Natalie Nordenswan.

Pendeltågens plattformar är statens ansvar. När det gäller tunnelbanan har SL riktlinjer för hur stort måttet får vara mellan tåg och plattform. På svängda plattformar är avståndet ofta större.

– Rent generellt är det också bra att undvika den markerade linjen innan tåget nått plattformen. Om det skulle ske en olycka och någon ramlar är det viktigt att agera och dra i handbromsen, säger Natalie Nordenswan.