Några kunder Mitt i träffar fyller matkassen på precis samma sätt som tidigare.

– Vi har förutsättningarna. Jag vet vilka varor jag gillar och köper dem ändå. I dag ska jag laga ceviche, säger en man som Mitt i träffar på Coop i Hammarbyhöjden.

Genomsnittspriset på mat i Sverige är drygt 17 procent högre än ett år tidigare. Och att prisökningarna som också gäller bolån, el, bensin och annat tränger andra står klart när Mitt i minglar i Skarpnäck, Bagarmossen och Hammarbyhöjden.

En kvinna som är föräldraledig berättar att kostnaderna för bolånen känns och att familjen bytt butik för veckohandeln.

– Det är tufft, säger hon.

"Nu är pengarna slut"

I Bagarmossen kommer en glad 73-årig Inger Riby ut från Ica. Två dagar i veckan har butiken fem procents rabatt för pensionärer, men Inger berättar att hon handlar något nästan varje dag för att komma ut. Det är två dagar till nästa pension.

– Nu är pengarna slut. Jag och min väninna får verkligen gå och titta på priser för att ekonomin ska gå ihop, säger hon och fortsätter med "dramatenväskan" till Coop.

Förändrade köpmönster

Ica-handlaren Jimmy Norén i Bagarmossen ser förändrade köpmönster i sin butik, och säljer färre artiklar än tidigare.

– Tidigare kanske en kund köpte både en godispåse och en chipspåse. Nu köper en del kunder bara en av påsarna, säger Jimmy Norén.

Färre artiklar säljs i butikerna berättar butiksföreståndarna i Bagarmossen och Hammarbyhöjden. Men det finns kategorier som ökar. "Vegetariskt säljer vi bara mer och mer av" säger Ica-handlaren Jimmy Norén vars vegavdelningar är stora i förhållande till butikens golvyta.

Färre artiklar säljs i butikerna berättar butiksföreståndarna i Bagarmossen och Hammarbyhöjden. Men det finns kategorier som ökar. "Vegetariskt säljer vi bara mer och mer av" säger Ica-handlaren Jimmy Norén vars vegavdelningar är stora i förhållande till butikens golvyta.

Anders Björklund

Köper kedjornas egna märken

Hans exempel tangeras av Coop-chefen Simke Sinic ett par timmar senare i Hammarbyhöjden. Uppackning av varor pågår och vi förflyttar oss till tacohyllan.

– Nu säljer vi mycket mer av de här, berättar Simke Sinic och böjer sig ned för att plocka fram tortillabröd av kedjans eget märke ur hyllan nedanför andra varumärken.

 "Folk i det här området är redan är miljömedvetna, men det kan vara så att folk blivit ännu mer noggranna i att ta till vara på maten och inte slänga något" funderar Simke Sinic.

 "Folk i det här området är redan är miljömedvetna, men det kan vara så att folk blivit ännu mer noggranna i att ta till vara på maten och inte slänga något" funderar Simke Sinic.

Anders Björklund

I dag väljer kunderna i högre utsträckning kedjornas egna märken berättar flera handlare. Hammarbyhöjdenbon Kim Fredriksson är inne på det spåret, men har gjort undantag för en pastasort han verkligen gillar när han fyller den gröna korgen för att sedan gå hem och laga pastagratäng.

– Det har blivit svindyrt, säger han och väljer en grädde av kedjans eget märke.

– Den är lika bra som de andra, men är ett antal kronor billigare.

Efter sommaren

Även om inflationen tog fart i våras är det framför allt efter sommaren som köpmönstren förändrats, berättar de två butiksföreståndarna Mitt i träffar.

– Det har kommit mycket rapporter om inflation, det kan påverka. Det är som om någon tryckt på en knapp. Är det bra extrapris på kycklingfilé i dag väljer folk den oavsett märke, säger Coop-chefen Simke Sinic.