Änderna i Järnvägsparken vet givetvis ingenting om detta, men de har inte sällan varit föremål för den politiska debatten i Håbo kommun.

Det har handlat om allt från torka till katter. Nu är det dags igen, men först lite bakgrund.

2015 togs ett beslut om att området skulle återställas till sin gamla prakt, så som den såg ut fram till 1939 när en tromb gick fram och förstörde parken. Det betydde bland annat att en bro skulle byggas över till den lilla ön mitt i dammen, en bro som från början hade en prislapp på en miljon.

I slutändan fick bron max kosta 300 000 kronor. Alla politiska partier röstade för att bron skulle uppföras.

SD motion om nedmontering

Bron kom också på plats vintern 2019. I juni 2020 inkom Sverigedemokraterna med en motion där man ville att förvaltningen bland annat skulle få i uppdrag att utreda kostnaderna för att montera ned bron.

Nu, ett och ett halvt år senare, har kommunfullmäktige bifallit motionens förslag med hänvisning till tekniska förvaltningens bedömning.

Allt talar alltså för att bron nu kommer att plockas bort.

”Stort problem med djur”

– Inledningsvis, när motionen lämnades in, fanns även ett stort problem med att djur tog sig ut på ön och därmed störde de fåglar och dess ägg och bon som fanns på ön. Detta har delvis förbättrats med de åtgärder som utförts, men inte helt, plus att åtgärderna gör såväl tillgängligheten som estetiken försämrad, menar Michael Rubbestad (SD).

– Som politiker måste man våga se när något kanske inte blir som det var tänkt och stå för det. Sverigedemokraterna stoppar inte huvudet i sanden och låtsas som det regnar, när något inte blir bra, då agerar vi, skriver Michael Rubbestad (SD) i ett svar till Mitt i Bålsta.

Vad anser du vara en rimlig kostnad för att ta bort bron?

– Som politiker har vi ingen möjlighet att uppskatta vad en rimlig kostnad är, men hade vår motion beretts snabbare, en motion av denna typ borde tagit max två månader, hade möjligheten att sälja den varit betydligt större. Men givet utvecklingen av Gröna dalen och de närliggande områdena borde bron kunna flyttas och återanvändas och därmed borde kostnaderna kunna hållas ner rejält samtidigt som Gröna dalen får en ”ny” bro och fåglarna på ön får tillbaka sitt lugn och ro.

Frågan om Stationsparkens framtid har varit på agendan i många år. Redan 2014 togs ett beslut om att den skulle rustas upp och så småningom bestämdes det även att den bro som en gång fanns där skulle ersättas. En bro som idag väcker en del starka känslor hos ett antal Bålstabor. En som känner starkt för ämnet är Lena Ringström.

– Det är väldigt konfliktladdat för mig att man skapar en liten fågelö, som har blivit så fin, då kommer det en bro och ingen förstår varför. Man gjorde den här ön för fåglarna och de ruvar inte om de blir störda. Jag får inte in det i mitt huvud. Den är så stor och så ful och dominerar hela dammen, säger hon.

Politiskt är det Bålstapartiets Owe Fröjd som har blivit ett slags ansikte utåt för bron.

– Hade man gjort bron som det var tänkt och lite snyggare hade det säkert blivit bra. Historiskt var det en japansk modell på bron, det är det inte idag. Sedan ska man få upp ett skydd för att katter inte ska ta sig in. Det har man misslyckats med, men det är på gång har jag förstått, säger han.

Han menar också att det trots allt är få som är negativa.

– Det finns en liten grupp som ligger bakom det här som aldrig velat ha den. De har inte accepterat det politiska beslutet som är taget av samtliga politiska partier. Det är lite anarki över det hela. Man behöver inte gilla alla beslut, men man måste respektera när de är tagna.

Lena Ringström säger tvärtom att det är många som är negativa. Själv förstår hon viljan att ha en bro och återställa parken till ursprunget.

– Men då skulle man kunna bygga en liten smal bro som ingen kan gå på, säger hon. Då kan änderna komma tillbaka. Jag förstår inte vad folk ska ut på den där lilla ön och göra.