Älskade fordon som splittrar Vallentunaborna

Fordonseleverna på Vallentuna gymnasium älskar sina a-traktorer. Andra älskar dem inte lika mycket. Nu ses reglerna över och kanske kan samvaron i trafiken bli smidigare.

  • Publicerad 19:57, 29 okt 2021

Det är ju inte vårt fel. Det är reglerna som är så

A-traktorer, de där ombyggda gamla bilarna som inte får köra mer än 30 kilometer i timmen, älskas av sina tonåriga ägare.

För den som inte har åldern inne för körkort är de ett uppslukande intresse, en subkultur och ett första steg mot att lära sig meka med bilar.

Eftersom det finns gott om så kallad motorintresserad ungdom i Vallentuna är det också gott om epatraktorer, som de också kallas, på vägarna här.

Men de är ofta illa sedda av andra trafikanter.

– Om man kör för snabbt tycker de att man är dum i huvet som kör vårdslöst, kör man för sakta är man en stoppkloss som borde försvinna från vägen, säger Jesper Falk Blomfeldt.

”Många stör sig”

Han och tvillingbrodern Emil är 17 år och har haft varsin a-traktor. De är vana vid att medtrafikanterna stör sig på dem.

– Vid rödljusen kan de tycka att vi kör för långsamt. Då kan de bara stämpla förbi, hänga på tutan och ge oss långfingret. Men det är ju inte vårt fel. Det är reglerna som är så, säger Gustav Åkerstedt.

Hastighetsgränsen höjs

Men nu ska Transportstyrelsen se över reglerna och hastighetsgränsen kan höjas.

– Då slipper man köbildning och alla kommer fram fortare, säger Emil. Fler kanske väljer att köra lagligt i stället för olagligt.

För visserligen är maxhastigheten för a-traktorer bara 30 kilometer i timmen. Men det är ganska lätt att ändra på, inte minst för mekarkunniga fordonselever.

Kanske är det inte bara den låga hastigheten folk stör sig på.

– Det är musiken också, att vi skrapar i farthinder och att det blir skador, säger Gustav Åkerstedt.

Rullande tonårsrum

En a-traktor är inte bara ett fordon som tar dem fram och tillbaka från skolan. Den är ett rullande tonårsrum som pyntas med ledslingor, plyschtärningar, doftgranar och lyktor.

– Jag tycker personligen att de är i vägen för mig när jag ska hem. Men samtidigt har ungdomarna ett intresse och de är ett roligt gäng, säger Joakim Åsberg, lärare på fordonsprogrammet. De hänger inte i centrum och håller inte på med droger.

I stället har de sina epaträffar utanför centrum.

– Det är klart att det är lite stökigt men det är ju inte det här stora buset.

Men a-traktorerna är ändå inte populära när de samlas på parkeringar där de sladdar och skräpar ner.

– Jag kan förstå att folk stör sig på när det ligger burkar och godispapper överallt, säger Emil.

A-traktorer

Motordrivet fordon som görs av ombyggda bilar. Användes ursprungligen för att dra redskap eller andra fordon, därav namnet.

I dag är det mest ungdomar som använder dem.

Maxhastighet 30 kilometer i timmen.

Ska ha så kallad LGF-skylt, som talar om att fordonet går långsamt.

Får köras av den som har körkort för moped eller traktor. Det kan man ta när man fyllt 15 respektive 16 år.

Källa: Transportstyrelsen

Visa merVisa mindre

Bättre säkerhet

Transportstyrelsen fick i förra veckan i uppdrag se över reglerna för a-traktorer.

Krav på bilbälte, bättre förarutbildning och hinder mot att trimma motorn hör till det som ska utredas, men även höjda hastighetsgränser.

Källa: regeringen.se,
svt.se.

Visa merVisa mindre

Fler a-traktorer och fler olyckor

I juli 2020 slopades kravet på att den lägsta växeln fick gå i högst 10 km/h.

Därmed behövde man inte längre ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.

Sedan dess har antalet a-traktorer ökat med 27 procent. I dag finns drygt 36 000.

Samtidigt ökade personskadorna i olyckor med a-traktorer med över 50 procent.

Källa: regeringen.se, transportstyrelsen.se

Visa merVisa mindre