Hur klarar äldre att navigera i vårdapparaten? Kan de ta till sig det läkaren säger?

Det, och mycket annat, ska en undersökning vid Aging Research Center på Karolinska institutet ta reda på.

500 personer över 85 år blir uppringda och får frågor om hälsa, levnadsomständigheter och hjälpbehov.

– Pandemin har visat oss att det inte alltid fungerar som det ska inom vård och omsorg av äldre. Undersökningar som denna behövs för att kunna förbättra för dem, säger forskaren Janne Agerholm.

Pandemin har också gjort att man inte kan göra besöksintervjuer, utan måste förlita sig på telefonen.

Svarar inte när det ringer

Men det är svårt att få de äldre att ställa upp. Många svarar inte i telefon om numret är okänt, eller har blockerat okända nummer.

Och lyckas de få kontakt säger många att de inte kan svara direkt och ber att uppringaren ska återkomma, men är svåra att nå därefter.

Rädd för bedragare

Att människor ignorerar samtal från okänt nummer gäller alla åldersgrupper. Men en orsak till äldres tvekan skulle kunna vara rädsla att utsättas för bedrägerier.

Och från polisen är budskapet tydligt:

– Vi gör allt vi kan för att få äldre att inte svara när okända ringer, säger Jan Friberg, brottsförebyggare vid polisens bedrägerisektion.

Många anmälningar

Bara de senaste veckorna har 80-90 anmälningar om bedrägerier kommit in. Det senaste är att bedragarna påstår sig ringa från Elgiganten och erbjuder abonnemangsbyte, berättar han. Målet är ofta att lura av äldre kontokort och kod.

https://www.mitti.se/nyheter/polisen-varnar-for-aldrebedragare/repulm!@67OrrSVCN6s7Jl7p9biag/

Janne Agerholm poängterar att de alltid först skickar brev till dem som valts ut att delta i undersökningen. I brevet finns enkätfrågorna, och uppgifter om uppringarens telefonnummer.

– Men jag tror att många kan känna sig bombarderade med brev, mejl och telefonsamtal från olika håll, säger hon.

Vill få kunskap

Om forskarna inte lyckas få tillräckligt många respondenter blir undersökningen inte lika tillförlitlig.

– Vi vill ju veta hur de äldre tänker, för att bättre kunna möta deras behov. Ofta har vi valt ut personer i olika områden, i olika åldersgrupper, med olika kön, och om vi enbart får svar från vissa grupper blir det inte en rättvis bild.

Ring inte

Men polisen Jan Friberg menar att forskarna måste byta taktik. Alla äldre kan inte sortera seriös information från oseriös.

– Vår rekommendation är att inte ringa upp äldre. De har blivit uppmanade att inte svara, eller att lägga på direkt. Och de kan må jättedåligt av de här samtalen.

En del bedragare utger sig också från att vara från polisen.

– Det gör att även vi får luren i örat ibland, säger han.