Föräldrar som registrerat sig via Stockholms stads e-tjänst ”söka skola” ska från och med i dag kunna se vilken grundskola ens barn fått plats på.

Men flera föräldrar uppger för Mitt i att de sedan den tidiga måndagsmorgonen inte lyckats logga in på sajten där antagningsbeskedet finns.

Stockholms stad bekräftar på måndagseftermiddagen att 36 000 vårdnadshavare är drabbade och att problemet även påverkar de som ansökt om att byta skola.

Flera föräldrar har mötts av det här felmeddelandet när de försökt logga in under måndagsmorgonen.

Flera föräldrar har mötts av det här felmeddelandet när de försökt logga in under måndagsmorgonen.

Läsarbild/Skärmdump

”Pågående incident”

– Vi har en pågående incident. Vi för samtal med leverantören men vet i nuläget inte vad orsaken är och inte heller när tjänsten kan vara uppe igen, sade Patrik Kärkkäinen, IT-chef på utbildningsförvaltningen, vid 09-tiden.

Vid 17-tiden går det fortfarande inte att logga in på hemsidan.

– Vårdnadshavare har ringt in och rapporterat om det här. Vi förstår självklart att det är frustrerande. Jag kan bara beklaga att något sånt här händer just i dag.

Det finns fortfarande ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

– Det besked jag får från leverantörerna är att de fortfarande felsöker och inte har hittat orsaken ännu. När de väl har hittat orsaken tror jag att det kommer gå fort att åtgärda.

Texten uppdateras...