Efter jul- och nyårshelgen brukar sopkärlen vara välfyllda. I år har det sammanfallit med förseningar av hämtningen av soporna.

3 000 av SRV:s 150 000 kunder i kommunerna Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn har drabbats av förseningarna. Driftsstörningarna har lett till klagomål och att det är lång kö till SRV:s kundservice.

– Förseningarna beror främst på väglaget och rådande väderlek. Det har fryst och töat om vartannat och då får vi problem att komma fram, inte minst på landsbygden. Vi har också haft en hel del sjukdom och haft inhyrd personal som inte har samma erfarenhet och därför tar det längre tid för dem. Men huvudorsaken är väglaget, säger Peder Doverborg, avdelningschef för insamling på SRV.

Dessutom har SRV haft problem med sina fordon, som inte klarat kylan.

– De fryser ihop, hydrauliken funkar inte. Nästan 20 procent av våra bilar har gått sönder på ett eller annat sätt, säger Peder Doverborg och tillägger:

– Trots det så har vi lyckats leverera till 98 procent av kunderna i våra kommuner.

Skräpigt vid återvinningsstationen vid Port 73 i Handen.

Skräpigt vid återvinningsstationen vid Port 73 i Handen.

Sebastian Suddenbach

En månads väntan

För dem som drabbats kan det dock ha ställt till en hel del problem. Hämtningen av sopor sker varannan vecka och det har varit upp till två veckors förseningar. Det innebär alltså att en del inte fått sina sopor hämtade på en månad.

Det är ju väldigt lång tid, särskilt under jul- och nyårshelgen?

– Visst är det så. Men vi ansvarar inte för vägunderhållet. Och vi jobbar för fullt för att komma ikapp. Vi har utökat skiften bland annat.

I och med lagkravet på att sortera matavfall blir det också fler kärl att tömma. Men enligt Peder Doverborg har inte sopåkarnas arbetsbelastning ökat.

– Hur många stopp en sopåkare gör per dag beror helt på geografin. Om det är nära mellan kärlen kan man göra 800-900 stopp på en dag. Om det är mer landsbygd kanske det är 400. Nu kan det vara två kärl i stället för ett på ett stopp, men vår transportledning har tittat på det här och gjort justeringar.

Men vintern har bara börjat och Peder Doverborg kan inte garantera att förseningarna inte fortsätter.

– Det finns absolut risk att det kommer att bli fortsatta förseningar även om vi gör vad i kan för att undvika det. Men nu är fordonen reparerade och vi utgår från att de kommer att hålla, säger han.