Ska omvandlas. Örbyleden är tänkt att bli en småputtrig stadsgata.
Foto: Sacharias Källdén
I dag är det nog ingen som hoppar jämfota av glädje över Örbyledens skönhetsvärden. Rak och lång. 70 km/h och ett antal korsningar med rödljus.
Längs med sidan av trafikleden, som på många sträckor är nedsänkt, finns lite gräs, bullervallar och plank. Vegetation mest i form av sly. Men nu går projektet att förvandla Örbyleden från genomfartsväg till urbant stråk, eller stadsgata för att prata klarspråk, vidare även om det är en bit kvar innan förvandlingen kan dra i gång.
Kan börja byggas 2027
Nyligen beslutades om en så kallad startpromemoria som innebär att staden nu ser över möjligheterna att ändra detaljplanen så att bostäder ska byggas.
Går allt enligt plan är tanken att byggandet kan börja 2027. Visionsbilderna för tankarna till Hammarby sjöstad snarare än förortsmiljö i Stureby.
”Stureby får växa med en ny årsring och ges ett nytt ansikte utåt”, skriver staden om projektet.
Lägre hastigheter
Det är ett långsträckt område där det nu planeras för bostäder. Främst längs den norra sidan av Örbyleden.
Ungefär 720 bostadsrätter och 480 hyresrätter ska det bli, men också lokaler för kaféer, restauranger, butiker och arbetsplatser.
”Vi befinner oss i ett mycket tidigt skede men jag tycker att det är positivt att planarbetet har påbörjats. Ärendet är komplext och hänsyn behöver tas till såväl platsens förutsättningar som funktion”, skriver stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) i en kommentar till Mitt i.
Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att se över alternativ trafikled för hanteringen av farligt gods på Örbyleden.
”Men också i övrigt titta på hur förslaget kan bearbetas för att uppnå en bättre stadsmiljö, exempelvis genom trädplanteringar, fler korsningar och levande bottenvåningar”, skriver han.
Pelle Strindberg Jutehammar
Pågående planarbete
Runt 1150 bostäder planeras längs Örbyleden.
Åtta byggaktörer har fått markanvisning inom det aktuella området. Projektet är tänkt att innehålla cirka 700 lägenheter, bostadsrätt eller äganderätt, och cirka 450 hyresrättslägenheter.
I översiktsplanen är Örbyleden utpekat som ett framtida urbant stråk. Leden beskrivs som en överbred gata med sidoområden, som på sikt kan omvandlas till en levande stadsmiljö med fler kopplingar. Befintliga stadsdelar intill ska kopplas ihop längs hela sträckan, eller på delsträckor. Gatan har en viktig trafikfunktion för transporter och kan kompletteras med en utvecklad gång-, cykel- samt kollektivtrafik.
Preliminär tidplan
Start-pm, togs i december 2021. Samråd är beräknat till början av 2024, och granskaning ett år senare. Antagande av planen är beräknat till 2027.
Hur kan jag påverka förslaget?Under stadsbyggnadsprocessen hålls det lagstadgade samrådet då mer konkreta och platsspecifika frågor diskuteras. I Stockholm sker det ofta genom ett samrådsmöte i form av öppet hus. Samrådet hålls samtidigt som planen skickas på remiss till länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och övriga som berörs av förslaget.
Källa: Stockholms stad
Ska omvandlas. Örbyleden är tänkt att bli en småputtrig stadsgata.
Foto: Sacharias Källdén
Sjöstaden? Arkitekternas vision av hur Örbyleden kan se ut om några år.
Foto: White Arkitekter
Långsträckt. Karta över aktuellt planområde. Det gula fältet mellan Huddingevägen i norr och Högdalens industriområde i söder.
Ninni Wedell, 65, Högdalen promenerar ibland i området och har lite svårt att spontant svara på frågan vad hon tror om planerna för området.
"Inte lätt att svara på. Förtätning är en sak men när de byggde Bagarmossen på 70-talet tog de en bit av Nackareservatet. Vi måste ju ha gröna lungor. Man tittar på ett ställe och tänker "här kan de ju inte bygga!" Och så plötsligt står det tre hus och det är väl okej, men vi behöver ha grönområden, å ena sidan. Å andra sidan – var ska folk bo?"
Foto: Pelle Strindberg Jutehammar
Kurre Seidl, 56, Bandhagen, är precis som övriga vi mötte i Stureby ambivalent i frågan om nya bostäder, förtätning och omgörning av Örbyleden.
"Det är ju en avvägning, bostäder och grönområden. Att Örbyleden ska bli stadsgata kände jag inte till. Lite synd med förtätningen, att grönområdena försvinner. På visionsbilden på Örbyleden ser det ju bättre ut. Det blir säkert en säkrare väg jämfört med nu."
Foto: Pelle Strindberg Jutehammar
Sofia Erlandsson, 36, Bandhagen är ute och går med barnvagn i det fina vårvädret. Hon gillar tanken på fler hyresrätter i Stockholm.
"Det är väl bra att det byggs bostäder, det behövs alltid fler hyresrätter men alltid tråkigt när det blir för tätt. Man bygger bort den lilla skog som finns. Samtidigt ska ju han ha någonstans att bo sen", säger hon och tittar ner på sin sovande bebis i vagnen: "Här är ganska nära till stan så vill man bo mer grönt får man kanske flytta längre ut."
Foto: Pelle Strindberg Jutehammar
Anette Stenhager, 57 år, bor i villakvarteret på örbysidan intill Örbyleden.
"De borde bygga in både Örbyleden och Huddingevägen och göra gatustråk med caféer, där barn kan leka. Det vore trevligt att promenera ut och ta en pilsner. Jag tror många tycker att den där skiten ska bort. Ett lugnt kvarter utan tung trafik gör att folk umgås på ett annat sätt och lär känna sina grannar mer. Sen tycker jag max trevåningshus, inga höghus. De husen som kommer upp ska inte ta över de runtomkring."
Foto: Sacharias Källdén