I dag är det nog ingen som hoppar jämfota av glädje över Örbyledens skönhetsvärden. Rak och lång. 70 km/h och ett antal korsningar med rödljus.

Längs med sidan av trafikleden, som på många sträckor är nedsänkt, finns lite gräs, bullervallar och plank. Vegetation mest i form av sly. Men nu går projektet att förvandla Örbyleden från genomfartsväg till urbant stråk, eller stadsgata för att prata klarspråk, vidare även om det är en bit kvar innan förvandlingen kan dra i gång.

Kan börja byggas 2027

Nyligen beslutades om en så kallad startpromemoria som innebär att staden nu ser över möjligheterna att ändra detalj­planen så att bostäder ska byggas.

Går allt enligt plan är tanken att byggandet kan börja 2027. Visionsbilderna för tankarna till Hammarby sjöstad snarare än förortsmiljö i Stureby.

”Stureby får växa med en ny årsring och ges ett nytt ansikte utåt”, skriver staden om projektet.

Lägre hastigheter

Det är ett långsträckt område där det nu planeras för bostäder. Främst längs den norra sidan av Örbyleden.

Ungefär 720 bostadsrätter och 480 hyresrätter ska det bli, men också lokaler för kaféer, restauranger, butiker och arbetsplatser.

”Vi befinner oss i ett mycket tidigt skede men jag tycker att det är positivt att planarbetet har påbörjats. Ärendet är komplext och hänsyn behöver tas till såväl platsens förutsättningar som funktion”, skriver stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) i en kommentar till Mitt i.

Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att se över alternativ trafikled för hanteringen av farligt gods på Örbyleden.

”Men också i övrigt titta på hur förslaget kan bearbetas för att uppnå en bättre stadsmiljö, exempelvis genom trädplanteringar, fler korsningar och levande bottenvåningar”, skriver han.