Salongen var fullsatt när teatern hade föreställningen Essen, dåren & Marie David som hade premiär 25 oktober.

Pjäsen gestaltar triangeldramat mellan August Strindberg, hans fru Siri von Essen och Marie David.

Det har skildrats tidigare, som i P-O Enquists pjäs Tribadernas natt, men aldrig tidigare ur Marie Davids perspektiv som nu på Strindbergs Intima.

Teaterchefen Anna Pettersson säger att hon känner av en stor glädje hos publiken då föreställningarna åter är igång.

– De säger att de har varit svältfödda på levande teater, och det märks. Under pandemin har många ändå valt att stötta teatern genom att köpa säsongsbiljetter.

– Många är med oss i vått och torrt. Vi känner igen fler besökare, men det är även en hel del nya ansikten.

Under restriktionerna har man ändå kunnat repetera.

– Vi har repeterat i små grupper, kluster som vi varit trygga i. Jag har även varit tjänstledig på halvtid vissa perioder för att underlätta teaterns ekonomiska situation.

Om du blickar framåt?

– Ja, vi har haft och har inte mindre än tio premiärer under hösten och vintern. De perversa med Staffan Göthe, I anden som bygger på Toten Insel med flera.

– Och för nästa år finns en del inplanerat, en uppsättning av Spöksonaten bland annat.

Finns det någon pjäs av Strindberg som ni ännu inte satt tänderna i?

– Ja, det finns en hel del. Han var ju en väldigt produktiv dramatiker. Många av kungadramerna till exempel. Vi ska börja repetera Ensam (en självbiografisk novell från 2013).

– Och Himmelrikets nycklar ska vi börja med när min doktorsavhandling är klar. Vi har även återkommande workshops.

Lite oväntat också en uppsättning för barn som bygger på självbiografiska Inferno, där Strindberg skildrar sin psykiska kris under exilen i Paris och Österrike.