"Sedan december pågår ett pilotprojekt med öppna tunnelbanespärrarna på Näckrosens station. Det är inspirerat av bland annat Berlin och Oslo som har helt spärrfria tunnelbanesystem och ofta rankas som världsbäst.
Att jämföra med Göteborg är konstigt när vi ju kan titta på Stockholms egen trafik, där både Tvärbanan, flera pendeltågsstationer och blå bussar i innerstaden är spärrfria redan idag – utan att andelen resenärer utan giltig biljett är högre där. När vi införde påstigning vid alla dörrar på stombussarna i innerstaden hade KD samma oro som nu, men någon ökning av plankning uteblev. I stället låg andelen ogiltiga biljetter kvar på samma nivå som övriga kollektivtrafiken.
Miljöpartiet och mittenkoalitionen vill göra det enklare och mer attraktivt att välja kollektivtrafiken, och vi vet att många resenärer ogillar spärrarna.
I rusningstrafik kan de orsaka trängsel och vissa resenärer är oroliga för att bli klämda. Särskilt om man reser med småbarn, rullstol eller större väskor kan spärrarna bli ett stressmoment.
Att jämföra med försöket 2004 är inte heller seriöst. På den tiden stämplade vi fortfarande remsor för att lösa biljett och hade olika zonbiljetter beroende på vart du skulle åka. Det är en helt annan situation idag, där du enkelt köper biljett i app eller med betalkort och där samma biljett gäller överallt. Därför vill vi testa spärrfritt på nytt.
Att KD är emot förändring och nytänkande är inget som förvånar oss. Det återstår att se vad pilotprojektet ger för resultat, men att aldrig testa nya lösningar för att utveckla kollektivtrafiken, det tror vi är fel väg att gå".