När jag knackar på hos AWP Design i Länna företagspark är det Otis, familjen Wiklanders dansk-svenska gårdshund, som är framme först vid dörren för att hälsa.

– Han är alltid glad, säger Pontus Wiklander.

AWP Design har under 20 år sålt badkläder och tillbehör till simhallar runt om i Sverige.Listan på butikskedjor som säljer Huddingeföretagets produkter under märket Aquarapid är lång – Jollyroom, Babyland och Apotea är bara några exempel. Och fler ska det bli.

– Pallarna som står utanför är vår första leverans till Clas Ohlson, så den ska skickas ut till alla svenska butiker idag. Senare i sommar skickar vi även till alla deras butiker utanför Sverige.

Från början var det Pontus mamma Agneta Wiklander Peterzon som startade företaget.Pontus kom in i bilden för drygt 15 år sedan, och har sedan dess arbetat med det mesta i företaget, från lager till vd-posten han har idag. Med tiden har de växt och idag har företaget 10 anställda.

– Då hade vi lagret ute i garaget, och kontoret var inne på Kommunalvägen vid Shellmacken. Sen vart det lite trångt i garaget så då skaffade vi ett Shurgard i Högdalen, då fick man åka dit och hämta grejer när det saknades. Det funkade när man inte hade så mycket varor att skicka, men det hade inte fungerat nu om man säger så.

Hur har det varit att jobba tillsammans med din mamma?

– Det har varit jättebra, man känner ju varandra på ett helt annat sätt. Sen är det speciellt att jobba med sin familj eller släkt, men jag tycker att man har vant sig med tiden. Nu har mamma gått i pension, men idag jobbar min syster i företaget från Göteborg, och min fru jobbar med mig här. Så det är fortfarande ett familjeföretag.

Ser du några fördelar med att jobba med dinfamilj?

– Man behöver inte säga vissa saker för att förstå varandra. Och i början behövde man inte vara så formella utan körde mest på. Även om vi idag behöver vara det när vi har anställda och medarbetare som kommer från andra företag i andra branscher.

Pontus mamma Agneta har en bakgrund som simmerska, vilket blev hennes väg in i branschen och ledde till att hon tog varumärket Aquarapid till Sverige. Även Pontus simmade och tävlade en del i sin ungdom, och simkunskapen är något han även sett till att hans barn tagit till sig.

– Simning är ju bra att kunna, med livräddning och så. Sen behöver man inte tävla. Så det är något jag försökt föra vidare till mina barn, att de fått lära sig att simma och kunna behärska sig i vattnet, säger han.

Har du någon gång besökt en simhall är chansen stor att du känner igen deras märke Aquarapid och deras storsäljare – de uppblåsbara flytringarna.

– Ringarna har varit en inkörsport på många marknader, framförallt barn- och babybutiker både på nätet och även irl. Den här produkten är ungefär en tredjedel av vår årsomsättning vilket blir runt 130 000 ringar per år.

Företagets koncept med så kallade shop in shops innebär att de sätter ut allt från en korg med varor till att inreda en större vägg med deras produkter ute hos simhallarna. Dessutom har flera större butikskedjor tagit in deras produkter. I framtiden ser Pontus det som viktigt att vårde de relationer som företaget byggt upp, snarare än att försöka växa.

– Har man ett bra koncept så måste man inte ha en så jättestor omsättning. Nu har vi kommit in på väldigt stora aktörer med Clas Ohlson,Ullared och Skistar. Och Apoteken är jättestora. Vi måste se till att ta hand om de relationerna vi har och inte bara gasa.

Tillverkningen sker i Italien hos ett företag som de samarbetat med under alla år, även det ett familjeföretag. Vanligtvis åker Pontus ner två gånger per år för att välja ut produkter till sortimentet, men i och med pandemin fick de tänka om och hitta sätt att bli effektiva.

– Italienarnas kontor ligger i Monza, ett av de värst drabbade områdena i början av corona, så de har haft det otroligt tufft. Han som är ansvarig på företaget bor vid sjukhuset och har sagt att det var sirener varje minut, det kändes som en krigszon.

Hur ser du på framtiden?

– Jag ser fram emot att ta med det man har lärt sig och jobba så effektivt vi kan. Vi behöver inte jobba så som vi gjorde förut. Fortsätta med konceptet och bygga upp shoparna, kanske utveckla oss till fler länder, säger Pontus och tillägger,

– De marknader vi finns på idag kan vi utveckla ännu mer. I Norge har vi ett ganska starkt varumärke. I Sverige är vi starka nu, och i Finland och Danmark är vi under uppbyggnad. w)