Arena Huddinge kan till exempel lyfta kommunens mål och budget och vad i den som är relevant för en dialog mellan kommun och företagare. Kommunens näringslivsstrategi eller utvecklingsplaner för bostäder och kontor är andra ämnen.

Allt för att bidra till att Huddinge blir en så attraktiv plats att investera i, verka i och bo i som möjligt.

– Vårt syfte är att öka förståelsen mellan parterna, bygga relationer med investerare, kommun och det lokala näringslivet i olika sammanhang, säger Edward Howard, vd för Arena Huddinge.

– Utan Arena Huddinge skulle inte samma förutsättningar finnas. Den här mixen bidrar till att engagera människor som kan mötas i en strukturerad och kontinuerlig dialog med fokus på viktiga näringslivsfrågor för kommunen.

Edward Howard beskriver också Arena Huddinge som ett bra sätt för kommunen att – utanför den dagliga verksamheten – komplettera, utveckla och samla sin kontakt med näringslivets olika aktörer. Det kan vara kunskapsseminarier med inbjudna experter, runda bordssamtal med berörda parter och workshops. Det handlar om att bygga personliga relationer, att få träffa en person bakom en titel.

Arena Huddinges främsta syfte är emellertid inte att medlemmarna ska göra affärer sinsemellan, fokus ligger på Huddinge och samhällsutveckling. Fast om olika företag hittar varandra är det förstås bra.

Pandemin är en stor utmaning, eftersom hela idén är att folk ska mötas. Det är av just därför Arena Huddinges verksamhetsplan för 2021 har fokus på engagemang, dialog och digitalisering. 

– I verksamhetsplanen för 2021 lägger vi ny kraft på att hitta moderna och framtidsanpassade sätt att mötas och fortsätta vår viktiga dialog, säger Edward Howard.

– Det märks mer än någonsin att forum som Arena Huddinge behövs, och att det är jätteviktigt att det lokala näringslivet är med. Det är de som fyller Huddinge med innehåll.