#ettsthlm

Lugnare. ”De som beter sig illa skulle aldrig göra det framför sitt eget hus”, menar Alex, Majkel och André, som gillar att ordningen har styrts upp på Hornsbergs strand. Foto: Petter Beckman

Färdigåkt på Hornsbergs strand: ”Dags att stänga lekplatsen”

Attraktiva platser vid vattnet drar till sig folk från hela stan. Vems regler gäller då? Behövs det verkligen polis och övervakning för att folk ska sköta sig? – Tyvärr bryr sig folk bara om de känner dem som bor där, säger killar på Hornsbergs strand.

  • Publicerad 12:22, 28 aug 2021

Ohyfsat och ouppfostrat. Ingen hade gjort så utanför sin egen port, då hade de åkt på stryk.

DET HÄR ÄR DEL TVÅ I ARTIKELSERIEN "VEMS STAD?" LÄS MER PÅ TEMAT:

Ordningen återställd på Strandvägen

Bredängstjejer: "Klart att vi har extra ögon på oss"

Sex kilometer i timmen. Fortare än så går det inte att köra elsparkcykel på Hornsbergs strand sedan scooterföretagen, efter påtryckningar från de boende, införde så kallad lågfartszon på kajen i början på sommaren.

Nu härskar lugnet över strandpromenaden. Det går inte ens att parkera scootrarna där. Stina Koskijev ställer sin Voi några hundra meter bort och skyndar på stegen för att hinna till sin middagsdejt.

Nästan överkörd

– Det var helt nödvändigt att man införde restriktionerna. I juni kunde det vara hundratals elsparkcyklar som körde på gåtatan. En gång blev min hund nästan överkörd. Nu känns det mycket tryggare, säger Stina.

De tre kompisarna Majkel, Alex och André, alla i 35-årsåldern, njuter av den sena eftermiddagssolen nere vid vattnet.

– Det är klart det är bra att man skärpt reglerna. Om du inte kan bete dig så får man stänga lekplatsen, konstigare än så är det inte, säger André, som bor i Södertälje och jobbar som konsult och restaurangägare.

Mycket bättre. ”Det var helt nödvändigt att begränsa farten för elsparkcyklarna”, säger Stina Koskijev.

Majkel som är ingenjör och bor i en bostadsrätt i området, är besviken över att vuxna inte tar mer ansvar.

– När det handlar om 16-åringar är det en sak, men jag förväntar mig mer av vuxna. Att gasa på med sina bilar och spela hög musik mitt bland folk är bara ouppfostrat och ohyfsat.

– Ingen hade betett sig så utanför sin egen port, då hade de åkt på stryk, säger han.

Medan vi pratar rullar en patrullerande polisbuss förbi.

– Det är konstigt faktiskt att polisen ska behöva cirkulera här, tycker Majkel.

Varför kan folk inte sköta sig utan övervakning?

– Människor är såna. Allt handlar om att man inte känner dem som bor här. Så länge det inte stör dig själv eller någon du känner så bryr du dig inte, säger André.

"Positivt med besökare"

Rasmus Jonlund (L), ordförande i stadsdelsnämnden, tycker det är positivt att en nybyggd plats som Hornsbergs strand drar till sig besökare från hela stan.

– Vi skulle behöva fler sådana attraktiva stadsmiljöer där människor från olika delar kan mötas och ta plats. Men vi måste också prata mer om hur man kan leva tillsammans på ett respektfullt sätt, säger han.

Påtryckare. David Cramér (till höger) har kämpat i många år för bättre ordning på strandpromenaden i Hornsberg, här med Sune Hellströmer, även han aktiv i samverkansgruppen. Foto: Arkivbild Christoffer Röstlund Jonsson

David Cramér, boende i området, leder samverkansgruppen som under flera år har tryckt på för ökad ordning och trygghet.

– Alla som bor här tycker ju om folkvimlet. Men på något sätt måste man bli överens om vilka spelregler som gäller i ett bostadsområde. Det har inte varit acceptabelt, säger han.

Dansfester utan tillstånd

Den här sommaren har buskörandet med bilar och elsparkcyklar till stor del försvunnit, berättar han. Problemet med vattenskotrar minskade också sedan polisen fick möjlighet att bötfälla på plats. Samverkan har blivit bättre och bättre, tycker David Cramér.

– I sommar är det framförallt återkommande dansfester, utan tillstånd, som har stört nattsömnen. De är visserligen ett trevligt inslag, men när de spelat hög musik till långt in på natten har vi fått ta hjälp av polisen, säger han.

Vårdslöst. Elsparkcyklar väcker missnöje på många håll i stan. Foto: Pekka Pääkkö

Lågfartszoner för elsparkcyklar

Förutom Hornsbergs strand har låghastighetszoner för elsparkcyklar införts i sommar framför Dramaten och på Sergels torgs nedre plan.

Det innebär att scootern inte kan framföras i mer än 6 km/timme (normal gånghastighet) och att de inte heller går att parkera.

Sedan tidigare har restriktionerna funnits i Kungsträdgården, framför Stadshuset, på Drottninggatan, Götgatsbacken, Biblioteksgatan och i Gamla Stan innanför trafiklederna.

Källa: Trafikkontoret

Visa merVisa mindre

Roligare. Karin Ernlund (C) tycker att det är bra att unga rör sig runt i Stockholm. Foto: Pressbild/Henrik Juhlin

Politiker: ”Fler måste känna att stan är deras”

– Jättebra att vi får en en ökad rörlighet inom Stockholm. Men fler behöver samtidigt känna att de vill ta hand om stan, säger Karin Ernlund (C), integrationsborgarråd i Stockholm. Minskade skillnader och mer inkludering kan vara nyckeln, menar hon.

Krockarna som uppstått på Hornsbergs strand och på Strandvägen är inget nytt fenomen, framhåller Stockholms integrationsborgarråd Karin Ernlund (C):

– Raggarkulturen och ungdomslivet i Kungsträdgården är exempel på hur unga alltid har velat ta plats i stan, roa sig och vara lite rebelliska, säger hon, och fortsätter:

"Inte ok"

– I grunden är det bra att vi får en större rörlighet. Jag vill ha en rolig, levande och inkluderande stad där folk kan röra sig mellan olika stadsdelar. Vi jobbar för att stan ska bli mindre segregerad och att alla grupper ska känna att stan är deras.

Men det betyder inte att det är ok att bryta mot trafikregler eller aktivt sabotera för boende och andra besökare på platsen, understryker borgarrådet.

– Även om det är ett fåtal som beter sig illa sig är det inte alla som känner att det är en stad som de behöver ta ansvar för och ta hand om.

Vad behöver förändras?

– Vi behöver jobba på många olika nivåer för att få en stad där fler känner sig inkluderade och välkomna.

Karin Ernlund vill se minskade skillnader mellan skolorna, ökad inkludering på arbetsmarknaden och mer arbete mot machokultur och kriminalitet i utsatta förorter.

Bryta skolsegregationen

– Om man bryter skolsegregationen och får in fler på arbetsmarknaden, då blir det fler som känner folk som bor på Kungsholmen och Östermalm. Då känner fler att de äger sin stad.

– Och då blir Hornsbergs strand och Strandvägen inte bara platser man besöker, utan också en del av ”mitt Stockholm” som man vill hjälpas åt ta hand om.

Vad tycker du?

Vem har rätt till staden? Vilka problem behöver lösas? Vad handlar konflikterna om? Välkommen med dina åsikter, tankar och förslag! Diskutera på Mitt i Stockholms facebooksida eller maila petter.beckman@mitti.se