Nu tar upp andra vinklar, men de som tvingas till plankning på grund av att de inte har råd då de lever på till exempel sjukpenning, sjukersättning, hemlösa och andra ersättningar som redan var låga innan el- och matpriser sköt i höjden, uteblir.

Ni har bubblor där det sägs att det är för dyrt, men ännu en artikel där ingen har ryggrad att utveckla till att det beror på att sjukersättning är låg och så vidare.

Vad som gör artikeln ännu mer som en käftsmäll för den gruppen är att ni på samma sida har en notis om att50 000 göteborgare inte har råd att äta sig mätta.

Om man inte har råd att äta sig mätt, men behöver ta sig till till exempel sjukvård hur ska man då ha råd med en biljett?!

Vi behöver inte läsa ännu en artikel som smeker Västtrafik medhårs och sparkar på de som redan ligger ned.

Vad vi behöver är en artikel med ryggrad där man ifrågasätter Västtrafik om varför de varje år kräver höjda biljettpriserna med hänvisning till ökade kostnader samtidigt som de sjösätter onödiga projekt som varken behövs eller efterfrågas.

Som att göra om expressbussarna från Rosa, Svart, Gul och Blå till X1, X2, X3, X4. Hur många onödiga miljoner lades på detta projekt? Som att byta ut fullt fungerande kurer. Hur många onödiga miljoner läggs på det?

Om ni är en tidning för Göteborgare börja då stå upp för Göteborgare, ALLA Göteborgare, och sluta med gratis marknadsföring för Västtrafiks hetsjakt på en redan utsatt grupp.

Om ni inte har egen erfarenhet av att vara fattig, att varje dag välja mellan att äta eller att betala en biljett för att ta sig till till exempel sjukvård, så ta reda på det!

Maria

Satsningen på fler kontrollanter ökar Västtrafiks, det vill säga oss skattebetalares, kostnader, men knappast ökar trevnaden i kollektivtrafiken av ”hårdare nypor”.

Inom Västra Götalands län finnstre zoner. En studerande som bor i Göteborg och pendlar till Högskolan Väst i Trollhättan, som är zon 3, betalar för ett 90-dagarskort 3795 kronor.

Säkert hade det lönat sig rent ekonomiskt att åka bil, men inte alla vare sig har råd att betala för, eller ens vill ha vare sig körkort eller bil, till exempel av miljöskäl. Och ska det verkligen behövas bil i centrala storstäder med fungerande kollektivtrafik?

En jämförelse med huvudstadsregionen avslöjar att Västra Götaland är 100 procent dyrare att resa i än Stockholms län, då motsvarande biljett där kostar 1880 kronor.

Samma offentliga diskussion om förbättrad miljö och utjämnande av sociala skillnader med hjälp av fri kollektivtrafik har pågått i säkert 40 år men de politiska vänstermajoriteternas försök har gång på gång slagits ner av de nya högermajoriteterna.

Vi får nu erfara om vänstern i regionen kommande mandatperiod lyckas få någon ”ordning på torpet”, och om högern slutligen ger med sig.

Optimist javisst!

En vanlig vardag mitt på dagen kostar det 35 kr att åka från Angereds centrum till Styrsö. Fågelvägen: 25 km. Samma tid, men sträckan Prinsgatan-Järntorget kostar också 35 kr. Fågelvägen: 350 m.

Om man då betänker att första sträckan även skall avverkas med båt (som verkligen är dyr att underhålla), så får en person i det närmaste vara dum i huvudet på riktigt för att finna andra sträckans prissättningen vara berättigad.

En annan tokig företeelse är att vi pensionärer kan åka gratis under större delen av dygnet. Det finns ingen som helst anledning till det. Jag kan inte gå och äta gratis på en restaurang, inte gå in på Liseberg gratis eller åka till Kanarieöarna gratis. Varför ska vi kunna åka spårvagn gratis?! Vi som har inkomster.

Om man tänker på studenten som generellt inte har någon inkomst, så har de bara 25 procents rabatt. Lämpligt vore väl att pensionärer åtminstone betalade hälften av resan, och att studenter stöttades med bättre rabatter.

Så som det är nu är det inte särskilt förvånande att de inte känner för att betala. Över huvud taget har unga människor mer ont om pengar.

Oavsett prissättning, så kommer det alltid att finnas fuskåkare. Dock med en mer logisk/rättvis prisättning kommer färre att fuskåka, kanske till och med många färre, vilket kan komma att förbättra dagens situation. Alltså att minska Västtrafiks förluster.

Ken