Istället för att ta itu med systemfelen skyller majoriteten ifrån sig. När vi socialdemokrater lägger förslag för att åtgärda administrationsslöseriet blir vi beskyllda för att sabotera för kollektivtrafiken, skriver Jens Sjöström, (S), oppositionsregionråd. Foto: Anna Molander/Mostphotos

Replik: Majoriteten far med osanning om kollektivtrafikens budget

Det är en skam att den moderatledda majoriteten ljuger om vår socialdemokratiska budget. Vår budget tar ett första steg för att bryta den helt ohållbara kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafiken, skriver Jens Sjöström (S), som svar till Moderaterna med flera.

  • Publicerad 12:15, 6 dec 2021

Det här är en debattartikel/insändare på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Under bara de senaste två åren har den moderatledda majoriteten misskött den ekonomiska styrningen vilket lett till fördyringar motsvarande ungefär 12,5 miljarder.

REPLIK på inlägget "Nu stärker vi kollektivtrafiken medan S minskar anslagen".

De senaste 20 åren har kostnaden för trafiken och därmed även biljettpriserna i princip fördubblats men, kollektivtrafiken har inte blivit dubbelt så bra.

Den moderatledda majoriteten i Region Stockholm lägger miljarder på konsulter och onödig administration varje år. Om Region Stockholm hade haft samma andel administration som Västra Götalandsregionen hade vi haft en miljard mer varje år att lägga på vården och kollektivtrafiken.

Ta itu med systemfelen

Istället för att ta itu med dessa systemfel skyller majoriteten ifrån sig. När vi socialdemokrater lägger förslag för att åtgärda administrationsslöseriet blir vi beskyllda för att sabotera för kollektivtrafiken.

Om majoriteten hade förmått att lägga regioninvånarnas skattepengar på rätt saker, på vården och på trafiken, hade vi kunnat ha en bättre förlossningsvård, mer personal på våra akutsjukhus, bättre tvärförbindelser och snabbare bussar.

Enorma fördyringar

Under bara de senaste två åren har den moderatledda majoriteten misskött den ekonomiska styrningen av investeringsobjekten vilket lett till enorma fördyringar som totalt motsvarar ungefär 12,5 miljarder. Det är mer än dubbelt så mycket än vad hela Spårväg syd kostar och nästan lika mycket som tunnelbana Älvsjö till Fridhemsplan kostar.

Det är ohållbart att i princip varje investeringsprojekt blir fördyrat, att vi inte har kontroll över konsultkostnaderna och att administrationen fortsätter öka. Om denna utveckling fortsätter kommer vi inte ha råd att driva och utveckla kollektivtrafiken. Det drabbar regionens invånare.

För klimatets skull

Vi behöver ha en kollektivtrafik som fungerar för alla, från Norrtälje till Nykvarn och från Värmdö till Upplands Bro. För klimatets skull måste fler vilja åka med kollektivtrafiken. Då måste resenärernas biljettpengar och invånarnas skattekronor användas rätt.

Majoriteten borde spendera mindre tid på sin politiska opposition och mer på att hantera den situation de själva varit med och skapat. Skattepengar ska användas ändamålsenligt. De ska inte slösas bort på dåliga upphandlingar.