Merparten av den järnvägskapacitet vi har idag färdigställdes på 60-talet. Sedan dess har befolkningen och tågresandet ökat markant men spåren är desamma. Enbart sedan 90-talets början har tågresandet mer än fördubblats. En snabbt växande befolkning och ökad miljömedvetenhet talar för att ännu fler kommer välja tågeti framtiden, om det finns kapacitet.

Med en sammanhängande modern järnväg kortas restiden med tåg mellan Göteborg och Stockholm med mer än en timme och med drygt två timmar mellan Stockholm och Malmö. Tåget kommer då att vara det snabbaste och miljövänligaste färdsättet mellan våra tre storstäder.

Denna typ av järnvägar finns redan eller planeras i de flesta av världens ledande ekonomier. I Sverige hade en liknande satsning inneburit ökning av den totala kapaciteten för person- och godstrafik på järnväg, öka punktligheten och öka tillgängligheten genom korta restider. Det gör Sverige mer konkurrenskraftigt, bygger ihop södra arbetsmarknadsregionen och innebär att fler kan leva och arbeta i Göteborg.

I januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet, står det att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman. Uppdraget om nya stambanor för höghastighetståg har slutredovisats den 28 februari 2021. En fortsatt diskussion pågår nu om detta och vilka kostnader och sträckningar som kommer att bli aktuella.

Trots denna satsning med hundratals miljarder som verkligen kommer Göteborg till gagn så är Moderaternas riksdagsledamöter från Göteborg märkligt frånvarande och tysta i debatten. Trots att Moderaterna både i kommunen och regionen inser och trycker på vikten av regeringens satsning för att bygga ihop storstäderna. Därför vill vi uppmana Moderaterna att även driva Göteborgs intressen i riksdagen – på nationell nivå.