Det är vår! Liseberg har öppnat, hotellet står klart, Göteborg fyller 400 år och firas med kungabesök. I centrala Göteborg rör sig människor utefter höga, gröna, grällt bemålade plank, som döljer de djupa såren efter tunnelbygget som nu tystnat.

Vid Korsvägen nära Lisebergshotellet döljs den stora gropen där konstverket ”Evig anställning” stoppades. Vid Rosenlund där Paddan skall glida ut i hamnen med turister och göteborgare skymtas hus inklädda i plast. Utanför Hagakyrkan där delar av konstverket ”ormskelett” placerats finns en stor grop omgärdad av plank. GöteborgsOperan döljs bakom ett antal byggbaracker och en jättelik grop. Inte tillräckligt djup, en kulle som inte tål påbyggnad kommer att behövas ovanpå Tunneln.

Drömmen om en avlastande ”Operalänk” försvann. Arbetet med den stora gropen vid Centralen har gjort det omöjligt att möta ”vårgäster” vid tåget och Åkareplatsen som ersättning för Nils-Ericssonsterminalen har medfört trafikkaos. Allt för drömmen om en tunnel i Göteborg som trots protester genomdrevs.

Redan 2016 skrev en grupp civilingenjörer med erfarenhet av trafik, tunnel-och järnvägsbygge en artikel där de bevisade frånvaron av nytta och förutspådde dagens katastrofscenario med Västlänken. 

Det är dags att lyssna på den massiva kunskap och kritik som finns och stoppa detta ekonomiska och politiska tunnelfiasko.