LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

I flera städer pågår debatter om genomfartsleder. Fast inte i Göteborg. Trots att staden delas mitt itu både av E6 och järnvägen.

Om E6 grävdes ner, under eller intill nuvarande sträckning, i en tunnel som dyker ner i höjd med Mölndal och kommer upp igen någonstans norr om Ullevimotet, så skulle vardagslivet underlättas för oss göteborgare. Stadsdelarna skulle komma närmre varandra, tid skulle tjänas och ny frigjord central mark skulle kunna bebyggas med hyreshus och villaområden. Klarar marken av ett sådant tunnelbygge med tanke på bland annat lera? Det får geologerna svara på.

Och varifrån skall pengarna komma? Namnet E6 tyder på att staten skulle stå för ekonomin. Inte Göteborg. Men tänk så mycket pengar, genom EU, som Sverige betalat till motorvägsbyggen i södra Europa. Skulle inte den svenska staten kunna få loss pengar från EU, för att delfinansiera detta europavägsbygge. Frågar vi inte får vi inte heller något bidrag.

Tunnlar är till för att underlätta livet.

Götatunneln och Marieholmstunneln är goda exempel. Medan den onödiga omvägstunneln Västlänken är dess motsats. När pendlarnas dagliga sammanlagda restid blir 20 minuter längre mellan Kungsbacka och Göteborg så tar man sig för pannan. Beviset kommer inte fram förrän bygget är klart långt efter utsatt tid, år 2026.

Så kära politiker i Göteborg, sätt igång. Börja utreda vad som är möjligt både geologiskt och ekonomiskt beträffande en E6 tunnel. Kan vi öppna upp mellan stadsdelarna och frigöra central byggbar mark, så blir det en win, win situation för miljö, ekonomi och trivsel i vår stad. På sikt kan vi inte ha en sådan barriär mitt i staden, som nuvarande E6 utgör.

Detta tunnelförslag är mycket omfattande. Så kör inte över folkviljan en gång till, utan låt folket rösta om ett färdigt förslag. Och följ röstresultatet!