Plankning. Det finns olika syn på varför stockholmare plankar. Foto: Arkivbild: Vilhelm Stokstad

Debatt: Nolltaxa i kollektivtrafiken enda sättet att stoppa plankning

"Så länge det kostar att röra sig fritt i staden kommer människor att tvingas planka", menar Ung vänster som en replik på en trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons uttalande i en Mitt i-artikel.

  • Publicerad 06:15, 11 maj 2021

Det här är en debattartikel/insändare på Mitti. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Den 5 maj publicerades en artikel i Mitt I där trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) intervjuas kring plankning i SL-trafiken. Tamsons beklagar sig över att SL förlorar pengar på gratisåkandet som har ökat under pandemin, och berättar stolt vilka åtgärder de ska ta till för att sätta stopp på det.

Det som stör oss är att Tamsons verkar ha missat en avgörande poäng här, nämligen orsaken till att plankningen ökat. Det handlar inte om en bristande moral hos stockholmarna, som han vill få det att låta som. Utan orsaken är att för varje gång SL höjer biljettpriserna kommer färre ha råd att betala för biljetten. Massor av stockholmare har under pandemin dessutom fått kraftigt försämrad ekonomi, samtidigt som styret i Stockholm fortsätter höja priset i början av januari varje år. Ingen struntar i att betala för att det är roligt att skoja till det lite med SL eller för att man är oförskämd och saknar moral, utan man gör det för att man inte har råd. Ingen människa kommer magiskt få pengar i plånboken så det räcker till bussbiljetten för att Moderaterna hotar med att hårdare tag är på väg. Är Tamsons orolig för att plankningen kostar för mycket pengar kanske han borde strama åt budgetposten för kontrollanter så sparar han säkert in en del. Istället tänker han fyrdubbla antalet biljettkontroller jämfört med förra året, skryter han med i intervjun.

Gratis kollektivtrafik

Om Tamsons verkligen brydde sig om att folk skulle slippa planka, skulle han vilja införa gratis kollektivtrafik. Omkring hälften av SL:s budget täcks redan idag av skattemedel. En uträkning gjord av Planka.nu tillsammans med ekonomen Sten Ljunggren visar att om alla skulle betala SL-kortet direkt via skatten istället, skulle det bli billigare för alla med en månadslön under 50.000 kr. Dessutom är vi trötta på lögnen att det inte finns några pengar i det här landet. Sverige är ett av världens rikaste länder - självklart har vi råd att låta alla invånare röra sig fritt i sin egen stad, det handlar om politisk vilja. Vad sägs om att sluta dalta med överklassen genom RUT-bidrag och skattesänkningar så ska ni se att vi har råd.

Angrepp mot lågavlönade

Men det är tydligt att varken Tamsons eller styret i regionen bryr sig om att färre ska tvingas planka. Det som just nu pågår är ett angrepp mot arbetarklassen. Tamsons retorik när han gång på gång kallar folk som är beroende av kollektivtrafik för att ta sig till lågavlönade jobb för ohederliga fuskare och säger att “det är dags att ta tillbaka kollektivtrafiken till det hederliga Stockholm” gör oss mörkrädda. Vi menar att man måste tänka till en andra gång om man på riktigt tror att hot om högre straff gör folk mindre fattiga, eller att fyra gånger så mycket kontroller gör det enklare för en ensamstående flerbarnsmamma i förorten att skrapa ihop en tusenlapp per person för månadskort.

Det enda sättet att stoppa plankningen är att införa en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Ledsen att förstöra din föreställning om hur samhället fungerar Tamsons, men så länge det kostar att röra sig fritt i staden kommer människor tvingas planka, och ju dyrare biljetten är, desto fler plankare får vi.