Det rådde spänd förväntan och spontana hurrarop när båten närmade sig den nybyggda pendelbåtskajen nedanför Sandtäktsvägen i Ålstäket på måndagsmorgonen.
Ett 70-tal personer hade samlats för att provåka Värmdös och Nackas nya pendelbåt på premiärdagen och underhållning med dragspel gjorde att många glömde bort det kyliga aprilvädret.
Kommunstyrelsens ordförande Carl Kangas (S) och kommunalrådet Amie Kronblad (L) fanns också på plats.
Pekka Pääkkö
Båten för dagen hette Delfin XI och körs av Djurgårdens färjetrafik AB. Den kan ta över 120 personer, förklarade personal ombord, så det fanns fortfarande gott om plats. Alla resenärer bjöds på morgonfika: Juice, yogurt, en liten smörgås och frukt.
– Det här är jättetrevligt! Att kunna utnyttja vattenvägarna och slippa kaoset vid Slussen. Jag är numera pensionär men jag kommer att ta båten i stället för buss varje gång jag ska in till stan framöver, säger Värmdöbon Ylva Evers, som hade tagit en bra plats vid fönstret längst bak i båten.
Värmdöbon Ylva Evers passade på att åka pendelbåt på premiärdagen.
Eva Tonström
Nackabor får halva restiden
Perfekt med pendelbåt, tycker också Henrik Rox Hansen som klev på vid Riset i Nacka, med sin familj.
– Det är halva restiden för mig in till jobbet på Rådmansgatan, jämfört med buss. Dessutom kan man ta en kaffe ombord och njuta av trevlig resväg, säger han.
Cirka 35 minuter tar det med båten, jämfört med drygt en timme med buss och t-bana, tillägger han.
"Perfekt!" sade familjen Rox Hansen som klev på vid Riset i Saltsjö-Boo.
Eva Tonström
Kerstin Nordin med brodern Olle Karlsson ville inte heller missa pendelbåten på premiärdagen.
– Vi är uppväxta på Räknäs vid Aspvik, och bor där under sommarhalvåret numera. Jag skulle vilja att de gör flera stopp längs vägen, så vi kan kliva på direkt där och slipper åka en massa för att kunna ta båten, säger hon.
– Vi har saknat en pendelbåt in till stan i så många år. Det är mycket trevligare än buss. Jag ska handla lite i stan, och äta något gott, säger Olle Karlsson.
Kerstin Nordin med brordern Olle Karlsson ville inte heller missa pendelbåten på premiärdagen.
Pekka Pääkkö
"Äntligen!"
Innan avgång klipptes bandet av Gustav Hemming (C), regionråd med ansvar för klimat-, infrastruktur- och skärgårdsfrågor. Han fick hjälp av Regionens trafikdirektör Erik Norling, ordförande i sjötrafikutskottet Michaela Haga (C) och Kristina Lång (C), kommunalråd i Värmdö.
– Det är inte varje dag vi får inviga en ny pendelbåtslinje, i dag är en sådan dag och det känns jättebra. Det är en del i vår ambition att återväcka Stockholms äldsta vägar, nämligen vattenvägarna. Vi har märkt att det är ett trafikslag som folk älskar, säger Gustav Hemming.
Gustav Hemming (C), regionråd med ansvar för klimat-, infrastruktur- och skärgårdsfrågor och ordförande i sjötrafikutskottet Michaela Haga (C) gjorde high five på invigningen av Värmdös nya pendelbåt.
Pekka Pääkkö
– Äntligen! Äntligen har vi vår pendelbåt på plats och äntligen kan även Värmdöborna välja sjövägen in till stan, säger Kristina Lång.
Michaela Haga hoppas att den nya båten ska avlasta bussarna, framförallt i områdena Skevik, Kovik och norra Saltsjö-Boo, där båten stannar.
– De har väldigt långt till sina bussar, som dessutom ofta är fulla, så för dem blir det här en stort lyft hoppas jag.
En pendelparkering till båten i Ålstäket skulle vara positivt, tillägger hon, och önskemålet att lägga till fler stopp på linjen i framtiden, till exempel Nacka strand, tar hon med sig.
Alla fick en morgonfikapåse när de klev ombord.
Eva Tonström
Samuel Skåntorp jobbar ombord på Delfin XI som var pendelbåten för dagen: "Många vill ha kaffe just nu så vi kämpar på för att hålla igång kaffebryggaren" sade han och betade av kön av resenärer.
Eva Tonström
Totalt 77 resenärerna klev ombord på Värmdös nya pendelbåt, linje 84, när den lämnade Ålstäket i förmiddags. Båten, Delfin XI, tog över 120 personer så det var ändå gott om plats kvar.
Eva Tonström
Tredje stoppet: Riset.
Eva Tonström
Kapten ombord var Andreas Malouchos.
Pekka Pääkkö
Värmdös pendelbåt linje 84 gör ett stopp vid Skeppsbron (Slussen).
Eva Tonström
Tredje stoppet: Riset.
Eva Tonström
Värmdös första pendelbåt, linje 84, invigdes tidigare idag under pompa och ståt.
Pekka Pääkkö
Thomas Hedfors, Gabrielle Hasselrot och Anki Hedfors har väntat länge på att den nya pendelbåten ska börja gå. De bor i husen på Sandtäktsvägen, precis intill pendelbåtsbryggan. "Vi hörde talas om pendelbåten när vi flyttade hit och nu är den äntligen igång. Så skönt att slippa bilköer när man ska in till stan." sade de.
Pekka Pääkkö
Dubbel restid med nya pendelbåten
Värmdös nya pendelbåt börjar gå 15 april. Men det kommer ta över en timme in till stan och parkeringsfrågan är fortfarande inte löst.
En timme och tio minuter. Så lång tid kommer det ta att åka pendelbåt från Ålstäket på Värmdö till Strömkajen. Och runt en timme till Slussen.
Det är dubbelt så lång tid som att åka buss till Slussen från Ålstäket.
Hur ska ni få Värmdöborna att ta båten i stället?
– Pendelbåtsresenärerna är de i särklass nöjdaste resenärerna och många uppskattar att kunna sitta i lugn och ro och jobba på båten. Vi hoppas framför allt på att många som i dag har för vana att ta bilen kommer välja att skippa köerna på 222:an och bli pendelbåtsresenärer, säger Michaela Haga (C) ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.
Dessutom ska hållplatsen för Nacka-Värmdöbussarna i Slussen flyttas flera hundra meter bort från tunnelbanestationen, på grund av ombyggnationen, vilket kommer att addera till restiden med buss, tillägger hon.
Malin Berggren, 50, Torshäll: "Det är en bra idé, helt fantastiskt att kunna åka båt till jobbet! Tyvärr jobbar jag i Solna och Arlanda så jag måste ta bilen varje dag. Det skulle bli alldeles för många byten för mig annars. Men dom måste ju ordna en parkering närmare båten, gärna i ett parkeringshus. Så att man slipper gå från Grisslinge."
Eva Tonström
Gå från Grisslingeparkeringen
Mitt i Värmdö berättade förra året att kommunen inte har ordnat någon pendelparkering för de som kommer med bil och vill ta båten in till stan.
Det är fortfarande inte löst. Resenärerna hänvisas till Grisslingeparkeringen som ligger på andra sidan Skärgårdsvägen, 650 meter från båten.
– I detaljplanen för östra Mörtnäs etapp två, där planarbete pågår, möjliggör man för 18 platser längs med Sandtäktsvägen. Så det kan bli en ny pendelparkering där på sikt, säger Anette Niska-Andersson, pressansvarig i Värmdö kommun.
Fartygen som upphandlats till linje 84, som pendelbåtslinjen ska heta, körs av Djurgårdens Färjetrafik AB och kommer ha plats för 120 resenärer på varje båt. Det finns 60 sittplatser ombord, kafé och toaletter, wifi, plats för 20 cyklar, barnvagnar och en egen avdelning för pälsdjur.
Nya pendelbåtsbryggan ligger vid husen på Sandtäktsvägen.
Eva Tonström
Får inte köra fortare
Tanken var att pendelbåtarna skulle få fartdispens för att kunna konkurrera med bussarna, alltså få köra lite fortare än tillåten hastighet på vissa sträckor. Men så blev det inte.
– Enkelresa hela sträckan tar cirka 70 minuter. Det finns ingen hastighetsdispens för fartygen. Linjen kommer att trafikeras året om, men under vintern kan linjen påverkas av isläget, säger Andreas Strömberg, presschef på Region Stockholms trafikförvaltning.
De Värmdöbor som Mitt i Värmdö pratar med är i grunden positiva till den nya båtlinjen. En person ser fördelen med att kunna sitta och jobba på båten, andra säger att de kommer fortsätta ta buss eftersom det går fort och smidigt.
– Jag visste inte ens att det ska börja gå en pendelbåt hit ut. Kanske att man åker den nån gång på sommaren för att det är mysigt, säger Julia Andersson, som pendlar med buss in till stan varje dag.
Julia Andersson, 24, Hemmesta: "Jag kommer fortsätta ta direktbussarna in till Slussen. De tar 30 minuter, det är väldigt smidigt. Kanske att jag åker någon gång på sommaren bara för att det är trevligt att åka båt."
Eva Tonström
Bryggan och väderskyddet har kommunen byggt färdigt. Det som återstår är framdragning av el till den 20 gånger 6 meter stora pontonbryggan som Regionen ska ordna.
Syftet med pendelbåtarna är att skapa smarta resvägar som kortar restid och avstånd, och samtidigt avlasta vägarna och öka framkomligheten, enligt Region Stockholm. Planen är att på sikt kunna köra med eldrivna båtar.
Premiärturen äger rum den 15 april, två veckor senare än planerat.
Hans Hirsch, 73, Torsby: "Jag jobbar fortfarande fem dagar i veckan och pendlar in till stan och jag tycker att det är så smidigt att bara ställa bilen här i Hemmesta och sen ta bussen till Slussen. Så jag kommer fortsätta göra det. Kanske att jag provar någon gång i sommar."
Eva Tonström
Pendelbåtslinje 84
Rutt: Ålstäket - Norra Lagnö - Koviksudde - Riset - Slussen - Strömkajen.
Hållplats Ålstäket ligger i Torsbyfjärden, precis nedanför husen på Sandtäktsvägen.
Linjen ska trafikeras med sex turer i vardera riktningen under vardagar och med tre turer i vardera riktningen på helger.
Fartygen som ska köra på den nya linjen heter M/S Delfin XI och M/S Eskil. Båda drivs med förnybart bränsle (HVO 100).
Eskil planeras att få natthamn i Ålstäket vid den nya bryggan.
SLs biljetter gäller ombord.
Källa: Region Stockholm
Restider
Ålstäket – Strömkajen 70min
Norra Lagnö – Strömkajen 57min
Koviksudde – Strömkajen 45min
Tidtabell läggs upp hos SL cirka en månad innan trafikstart, som är 15 april.
Källa: Region Stockholm
Nya pendelbåtsbryggan i Ålstäket.
Eva Tonström