De tidiga morgonturerna från Värmdös skärgårdsöar är räddade, åtminstone ett år framåt. Förra veckan blev det klart att Vaxholmsbåtarna får fortsätta nattförtöja vid Trafikverkets bryggor. 

Det rör sig om åtta bryggor från norr till söder, och lika många fartyg, som berörs av beslutet.

Tillståndet förlängs med ett år och är kopplat till flera villkor. Fartygen får, precis som tidigare, bara ligga vid bryggorna inom vissa klockslag, och på särskilda platser. De ska vara bemannade och kontaktuppgifter tydligt utmärkta om man behöver få tag i någon ombord.  

Vånö är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Vånö är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Läsarbild

Fler uppföljningar

Det som har lagts till i avtalet är att Region Stockholm, som ansvarar för skärgårdstrafiken, är skyldig att se till att underentreprenörer, och all berörd personal, får information om vad som gäller, enligt Håkan Svensson, trafikingenjör hos Trafikverket.

– Vi kommer följa upp att tider och placeringar vid bryggorna följs och göra kontinuerliga avstämningar, säger han.

Klagomål på att fartygen har legat i vägen och hindrat andra båtar från att lägga till, har gjort att Trafikverket tvekat om att förlänga avtalet.

Myndigheten har dock landat i att Regionens samhällsuppdrag, och betydelsen som fartygen har för de boende i skärgården, väger så pass tungt att det finns skäl att låta dem fortsätta ligga över natt vid Trafikverkets bryggor.

Hälften arbetspendlar till fastlandet

Region Stockholm är glad över beslutet.

– Möjligheterna att ligga över natt i skärgården är en förutsättning för att vi ska kunna klara vårt uppdrag att bedriva kollektivtrafiken i skärgården effektivt och kunna erbjuda morgonturer från öarna. Därför är det skönt att vi nu fått detta besked om förlängning, säger Claes Keisu, pressansvarig på Regionens trafikförvaltning.

Enligt Regionen arbetspendlar cirka hälften av de som bor året runt på öarna, in till fastlandet, och många är därmed beroende av morgonbåtarna. 

Tillståndet förlängs med ett år i taget, under tiden ska andra platser att nattförtöja på utredas vidare.

Klagomål kan tvinga bort Vaxholmsbåtarna från öarna

Vaxholmsbåtarna kan tvingas flytta från öarna där de ligger nattförtöjda i dag.

Det ställer till problem för fartygen som ska köra morgonturerna.

– Vi vill inte dra in turer, säger Claes Keisu på Regionens trafikförvaltning.

Vaxholmsbåtar har hittills fått nattförtöja vid flera allmänna bryggor ute i Stockholms skärgård. Detta för att kunna starta tidigt de första turerna på morgonen, direkt från öarna.

Så har det fungerat i många år utan problem, fram tills nu. Efter att en privatperson klagat på att fartygen ligger i vägen, har att antal villkor satts upp. 

"Allmän väg som inte får blockeras"

De innebär att Vaxholmsbåtarna får fortsätta nattförtöja fram till i vår, så länge de inte är i vägen, men inte längre än så. Efter det ska en mer permanent lösning tas fram.

Trafikverket, som äger bryggorna, motiverar det med att de allmänna bryggorna ska vara tillgängliga för alla.

– Bryggorna ska ses som en förlängning av allmän väg, en plats där man ska kunna lasta och lossa och använda för att ta sig till och från öarna. De får inte blockeras, säger Karolina Sandin-Levander, enhetschef på Trafikverket för trafikmiljö region Stockholm. 

Samtidigt vill de samarbeta med Regionen för att människor ska kunna bo på öarna året runt, och kunna arbetspendla, enligt Karolina Sandin-Levander.

– Vi för en dialog om hur vi kan lösa det långsiktigt, säger hon.

Söderarm är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Söderarm är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Mitt i Stockholm

Åtta fartyg

Det rör sig om totalt åtta bryggor från norr till söder, och lika många fartyg, och enligt Regionen arbetspendlar cirka hälften av de som bor året runt på öarna, in till fastlandet. De är därmed beroende av morgonbåtarna.

– Waxholmsbolagets möjligheter att ligga över natt i skärgården är en förutsättning för att vi ska kunna klara vårt uppdrag att bedriva kollektivtrafiken i skärgården effektivt och kunna erbjuda morgonturer från öarna, säger Claes Keisu, pressansvarig på Regionens trafikförvaltning.

Hur de ska lösa det om det blir ett nej från Trafikverket nästa år, är inte klart.

– Vi vill inte dra in turer. Då kommer vi behöva nattförtöja i Vaxholm, Stavsnäs och Strömkajen i stället, men där är det redan begränsat med kajplatser. Plus att vi då måste köra med tomma fartyg ut till öarna för att hämta folk, och så vill ingen ha det, säger han.

När det gäller Stavsnäs för Regionen en dialog med Värmdö hamnar AB om behovet av mer plats där.

De här bryggorna berörs

Här får Vaxholmsbåtarna nattförtöja:

Furusunds brygga i Norrtälje, Långvik och Möjaström på Möja, Sandhamn och Stavsnäs i Värmdö och Dalarö (hotellbryggan), Årsta och Söderby brygga i Haninge.

Tillståndet gäller till 27 mars 2024 och är reglerat i ett tillfälligt avtal mellan Trafikverket och Regionen. Regionen måste ansöka om att tillståndet förlängs efter det, då gör Trafikverket en ny bedömning.

Trafikverket ansvarar för totalt 40 allmänna bryggor i Stockholms län.

Källa: Region Stockholm och Trafikverket

Söderarm är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Söderarm är ett av Waxholmsbolagets fartyg.

Mitt i Stockholm

Klagomål kan tvinga bort Vaxholmsbåtarna

Behöver övernatta i skärgården för att köra morgonturerna ✔ Trafikverket: "Bryggorna får inte blockeras"