Ibland är det vägen som är målet – bokstavligt talat. I slutet av januari gav regeringen klartecken för den två mil långa motortrafikleden mellan Kungens kurva och Jordbro. Vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn vann laga kraft.

Vägen hit har varit allt annat än en rak och bred motorväg på två mil. Den har tvärtom varit lång och krokig.

– Så brukar det vara. Jag har jobbat med vägprojekt i 32 år, bland annat med Förbifarten, och vi som jobbat länge vet att det tar så här lång tid att få igenom en så stor vägplan. Och jag har aldrig varit med om en vägplan som inte överklagats, säger Alexandra Staffais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn på Trafikverket.

Trafikplats Gömmaren, väg 259 Tvärförbindelse Södertörn.

Trafikplats Gömmaren, väg 259 Tvärförbindelse Södertörn.

Trafikverket

Kedjade fast sig i träd

Det började talas om en väg från väst till öst genom de södra kommunerna redan under 1940-talet. Några decennier senare planerade dåvarande Vägverket för vägen som då kallades Södertörnsleden.

– Under 1990-talet var det otroligt mycket protester och demonstrationer mot vägbygget. Folk kedjade fast sig i träd. Miljöpolitiken i dag är väldigt lam i jämförelse med då, säger Marica Lindblad, medlem av Naturskyddsföreningen i Huddinge och tidigare kommunalråd för Miljöpartiet.

Att vägen alltid varit en vattendelare finns det många exempel på.

– 1995 fattades ett beslut i fullmäktige om den skulle gå i tunnel eller inte under Fleminsbergsskogen. Det var 30 mot 30 så ordförandes utslagsröst fick avgöra. Beslutet blev då att den skulle gå ovan jord. Argumentet för det var att vi inte skulle få vägen om vi krävde en tunnel också, eftersom det skulle bli så dyrt, säger Daniel Dronjak (M), som var kommunstyrelsens ordförande under många år.

Marica Lindblad (MP), Naturskyddsföreningen i Huddinge: "Ingreppet i riksintresset för friluftsliv är oerhört stort och flagrant. Vägen ska nästan uteslutande gå genom naturmark och man gör ingrepp i flera naturreservat. Det är ett irreversibelt intrång som kommer skada djurlivet och växtlivet. Dessutom är utbreddningen av bullermattor enorm."

Marica Lindblad (MP), Naturskyddsföreningen i Huddinge: "Ingreppet i riksintresset för friluftsliv är oerhört stort och flagrant. Vägen ska nästan uteslutande gå genom naturmark och man gör ingrepp i flera naturreservat. Det är ett irreversibelt intrång som kommer skada djurlivet och växtlivet. Dessutom är utbreddningen av bullermattor enorm."

Angie Gray

Backade och började om

Södertörnsledens halva sträckning, den mellan Jordbro och Gladö, byggdes under slutet av 1990-talet. Men det fanns ingen finansiering för den västra delen.

Planerna för Södertörnsleden fortsatte dock under 00-talet tills de nådde vägs ände. I februari 2013 backade Trafikverket och ansökte hos regeringen om att få göra en helt ny planering. Vägplanen hade överklagats till regeringen och man insåg att den inte skulle klara miljölagstiftningen som skärpts under processens gång. Beskedet beskrevs som förödande av lokala politiker.

Trafikverket gjorde ett omtag och 2014 började planeringen av Tvärförbindelse Södertörn. Skillnaden var att den nya motorleden skulle byggas med tre tunnlar under naturreservaten och att hela sträckan skulle förses med en separat gång- och cykelbana.

– För Huddingebornas del har det tagit väldigt lång tid, men den lösning som kommer nu är väsentligt bättre för Huddinge än den förra. Nu får vi tunnlar på flera ställen och den blir dessutom fyrfilig längs hela sträckan, säger Daniel Dronjak.

Daniel Dronjak (M):  "Det är ett väldigt väldigt viktigt besked för alla som bor i Huddinge och den södra länshalvan. Vi har väntat så länge på det här, det är undermåligt som det är i dag. Vi kommer att få en mycket bättre trafiksituation, bättre miljöer för dem som slipper att ha trafiken precis in på knuten och en trafiksituation som är värdig en huvudstad."

Daniel Dronjak (M): "Det är ett väldigt väldigt viktigt besked för alla som bor i Huddinge och den södra länshalvan. Vi har väntat så länge på det här, det är undermåligt som det är i dag. Vi kommer att få en mycket bättre trafiksituation, bättre miljöer för dem som slipper att ha trafiken precis in på knuten och en trafiksituation som är värdig en huvudstad."

Angie Gray

Kan börja byggas 2026

Men motståndarna tycker inte att vägen ska byggas över huvud taget.

– Det är samma banan som hänger där söder om Stockholm. Skillnaden mot tidigare är tunnlarna, och de är jag i och för sig väldigt glad över, men klimateffekten är densamma, säger Marica Lindblad.

Naturskyddsföreningen menar att byggandet av vägen strider mot klimatlagen och kommer att begära en rättsprövning av beslutet hos högsta förvaltningsdomstolen. Men själva vägen går inte längre att överklaga.

Det betyder inte att det bara är att sätta spaden i marken. Det lär dröja till 2026 innan vägen kan börja byggas.

Glömstavägen är en olycksdrabbad väg som i dag trafikeras av många tunga transporter från öst till väst.

Glömstavägen är en olycksdrabbad väg som i dag trafikeras av många tunga transporter från öst till väst.

Angie Gray

– Vi räknar med att få ett byggstartsbesked i höst och sedan kan vi gå ut med förfrågningar till entreprenörer. Vi väntar på två miljödomar, dels för Vårbybroarna, dels för allt arbete i grundvatten. Jag skulle säga att vi kan börja om 2,5 år, säger Alexandra Staffais Söderblom.

Hur lång byggtiden blir vågar hon inte specificera, men Trafikverket räknar med omkring tio år för hela sträckan. Vissa delsträckor kan öppna tidigare.

Det är ju väldigt långt fram. Vet ni hur behovet ser ut då?

– Behovet kommer absolut att finnas. Byggandet av Tvärförbindelsen var förutsättningen för att Norviks hamn skulle kunna byggas och vägsituationen till Karolinska i Huddinge är helt horribel. Men det handlar framför allt om att ha en säker led över Södertörn.

Kostnaden för hela projektet beräknas till 18 miljarder kronor.

Trafikplats Gladö kvarn, Tvärförbindelse Södertörn. Till vänster om vägen syns sjön Orlången och Sundby ridskola. Vägen kommer att gå genom Orlångens naturreservat.

Trafikplats Gladö kvarn, Tvärförbindelse Södertörn. Till vänster om vägen syns sjön Orlången och Sundby ridskola. Vägen kommer att gå genom Orlångens naturreservat.

Trafikverket