Äntligen! Så känns det när Marabous pressansvariga godkänner Mitt i:s hett efterlängtade besök på fabriken i Upplands Väsby. En chokladälskares dröm går i uppfyllelse, jag får för några timmar leka Kalle i "Kalle och chokladfabriken". Eller snarare Challe. Med den gyllene biljetten i hand får jag och fotografen träda in i den gigantiska byggnaden på Smedbyvägen.

Skyddsrock och specialskor

Men inte utan restriktioner. Inget fotande i produktionen. Både skyddsrock och specialskor måste vara på. Inte ens den plastiga Mitt i-pennan får följa med in i fabriken, utan här förses reportern med en särskild metallpenna (som kan upptäckas med röntgen om den skulle falla ner i någon chokladtunna).

Man känner sig faktiskt ganska utvald.

Vi slår oss först ner i konferensrum Aladdin med fabrikschef Willy Wonka, förlåt Daniel Norman, och Aladdinexperten Maija Bjureström. De berättar att alla mjölkchokladkakor och Aladdin- och Paradiskaskar tillverkas bara några meter från där vi sitter, samt hela världens Daimproduktion. Här görs även Oboy.

ERGO. Minns ni Ergo Cacao med den klassiska Maraboustorken på burken?

ERGO. Minns ni Ergo Cacao med den klassiska Maraboustorken på burken?

Mikael Andersson

– Jag tror inte att alla känner till att vi har så stor produktion här i Väsby, även om vi har andra fabriker i Norge och övriga Europa också, säger Daniel.

1976 flyttade fabriken successivt hit från Sundbyberg, där all produktion numera är nedlagd.

– Anläggningen här i Väsby var då en av världens modernaste chokladfabriker. Och den nya produktionslinjen som ska installeras i sommar blir ett jättelyft.

Bästsäljare

Bäst av alla produkter säljer den klassiska mjölkchokladkakan. Men hur får man fram den storsäljande smaken?– I slutet av 1950-talet fick vi till den speciella chokladmassan som är unik för Marabou. Det är inget hemligt recept, som många tror, mer en speciell teknik och den så kallade crumbprocessen som ger den lite karamelliga smaken, berättar Maija Bjureström, som med sina 15 år på firman gör skäl för titeln "Senior Brand Manager".

BÄSTSÄLJARE. Mjölkchokladkakan står sig som en av Marabous bästsäljare.

BÄSTSÄLJARE. Mjölkchokladkakan står sig som en av Marabous bästsäljare.

Mikael Andersson

Några smakfloppar vill hon inte riktigt kännas vid, men några smaker har "hållit kortare", som hon diplomatiskt uttrycker det.

– Tropiska frukter blev ingen större hit.

20 procent av företagets totala chokladförsäljning sker under julen - inte minst pralinaskarna går bra då. Och även om Aladdin genom åren haft över hundra olika praliner i asken, är det särskilt en som rört upp chokladälskarnas känslor. När trillingnöten plockades bort 2014 blev det ramaskri. Att körsbärslikören försvann samtidigt upprörde dock inte lika många svenskars julfirarhjärtan.

– Trillingnöten var omtyckt av många. Alla har sin unika relation till pralinerna i Aladdinasken och det väcker känslor, säger Maija.

Om trillingnöten kommer tillbaka får framtiden utvisa. Förra årets nyhet var salt karamell och i år gör apelsinkanel entré i den klassiska asken. Men Daniel Norman lyfter gärna fram cocoskolapralinen.– Den har jag tagit fram, säger han stolt.

Jobbat i generationer

Av de 340 anställda har många jobbat här i generationer. Många som flyttade från Finland till Sverige och Väsby på 1970-talet började på Marabou.

– För många har jobbet gått i arv. Många anställda har både farfar och pappa som jobbar här, säger Daniel.

MUSEUM. Fabrikschef Daniel Norman och Maija Bjureström, Senior Brand Manager, visar stolt upp Marabous museum med klassiska chokladprodukter.

MUSEUM. Fabrikschef Daniel Norman och Maija Bjureström, Senior Brand Manager, visar stolt upp Marabous museum med klassiska chokladprodukter.

Mikael Andersson

Ett besök i Marabous eget museum, med dyrgripar från 1920-talet fram till i dag, hinns också med. Äldre chokladkakor som Topsy och Siljan trängs i hyllorna med Fortuna, ett folkligare alternativ till Aladdinasken, och Ergo Cacao, Marabous äldsta produkt. Belysningen är dämpad, känsliga förpackningar måste skyddas.

Gabi Lahdo är linepilot på Daimlinjen på Marabou i Upplands Väsby.

Gabi Lahdo är linepilot på Daimlinjen på Marabou i Upplands Väsby.

Livsmedelsinspektionen

Chokladdoft

När vi till slut får träda in i det allra heligaste, produktionen, dröjer det inte länge förrän chokladdoften sköljer över oss som en våg. Vi går andäktigt längs gångarna, "akta er för truckarna", och börjar bakifrån, vid packningen. Vi ser linjen för stora chokladkakor där 300 kakor i minuten spottas fram och får sitt omslag. Vid Aladdinaskarna står personalen och kollar att det ligger 25 praliner per lager i varje ask - och att inget avviker.

På chokladkaklinjen tillverkass stora chokladkakor, som den klassiska Marabou Mjölkchoklad.

På chokladkaklinjen tillverkass stora chokladkakor, som den klassiska Marabou Mjölkchoklad.

Livsmedelsinspektionen

– Mycket av produktionen är automatiserad, men det behövs övervakning och kontroll, säger Daniel och nickar åt den hårnätsförsedda personalen.

Råmaterialet, kakao och mjölk, kommer till fabriken, där chokladen görs. Den stora chokladmassan finfördelas av ett valsverk, så att sockerkristallerna slås sönder, och sedan tempereras chokladen. Ofattbara 800 ton choklad i veckan produceras här.

– Var har ni experimentrummen då, avslutar jag med en övertydlig Roald Dahl-referens.

– Ingenstans, svarar Willy Wonka, förlåt Daniel Norman, och skrattar.