Lidingöbor som gillar Täby eller arbetar i något av alla kontor i kommunen kan snart ta sjövägen dit – på en kvart eller tjugo minuter. Har du i stället siktet på Djursholm går det bra att hoppa av där också.

Just nu arbetar Stockholmsbaserade teknikföretaget Green city ferries, GCF, med att ta fram en eldriven pendelbåt som ska åka mellan Täby och Ropsten. Båten går fort – i 30 knop – och fram och tillbaka på en laddning. GCF vill vara en ledande aktör i klimatomställningen inom Stockholmstrafiken.

– Vi vill skapa en utsläppsfri färjetrafik i Stockholm, säger Hans Tornell, ordförande i Green city ferries.

Arbetet med att bygga båten, som kallas Beluga 24, startade våren 2022. Den byggs i en katamaranfabrik i Härnösand, blir 26 meter lång och har plats för 147 passagerare. Skrovet byggs i kolfiber för att bli så lätt som möjligt.

Planen är att båten stannar i Hägernäs, Viggbyholm, Näsby park, Djursholm och Ropsten.

– Vi tänker oss två till tre turer på morgonen och lika många på kvällen, säger Hans Tornell.

Sjösättning 2024

Det ska även finnas plats för 28 cyklar.

– I stället för att tänka att båten tar en från punkt a till punkt b vill vi tänka hela sträckan. Har man cykeln ombord, då har man hela kedjan dörr till dörr.

Den eldrivna båten ska landa i vattnet nästa år. Det är rederiet Strömma som ska köra den.

– Vi är jättespända på detta. Det blir ett nytt sätt att resa. Vi ska även kunna använda den i turistsammanhang utöver pendeltrafiken, säger Peter Henricsson på Strömma.

Strömma och Green city ferries säger att de har ambitioner för att linjen ska inkorporera SL-systemet på sikt – så att det går att resa med SL-kortet. Men inget är beslutat än.

Nu arbetats det för att bygga en plats där båten kan laddas, vilket är tänkt att bli i Ropsten eller i Hägernäs.

Det här är inte den enda pendelbåten på alternativa drivmedel som företaget har på gång. De planerar även att sjösätta en ny båt, driven av vätgas, som ska trafikera sträckan mellan Österåker och Skeppsbron.