Ett tips kom in: Aggressiv körning bland cyklister.

Tipsaren hävdade att hen knappt vågade gå över övergångsställena här vid Ulvsundaplan på grund av cyklister som inte följer trafikregler.

Inne på Tranebergsvägen, som mynnar ut i Ulvsundaplan, är en kvinna vänlig nog att avsluta ett telefonsamtal och ta ur hörlurarna för att lyssna på tidningens frågor.

Hon heter Sylva Straud och förklarar att hon själv rätt nyligen har köpt en elcykel.

Men nu tvekar hon. Ska hon verkligen fortsätta att cykla?

– Jag har blivit tveksam att cykla in till stan, säger hon.

Sylvia Starud.

Sylvia Starud.

Anders Gustafsson

Hon tycker att cykeltrafiken är aggressiv. Tranebergsbron en bit längre bort är ett sådant exempel där cykeltrafiken är särskild hård, tycker hon.

"Fler borde få böter"

Det hon kan reagera på är att hon ser många cyklister strunta i ljussignalerna och cyklar mot rött.

Att införa körkort för cyklister är att gå väl långt, tycker hon, men det finns andra sätt, tror hon.

– Fler cyklister som bryter mot trafikreglerna borde få ett straff, som böter.

Längre in på samma gata, en annan fotgängare, Camilla.

Också hon bor här i området.

Camilla tar cyklisterna i försvar.

– Jag tycker att cyklisterna sköter sig, jag känner mig trygg i trafiken, säger hon.

Själv cyklar hon inte.

– Jag tar mer gångpromenader.

Tillbaka nere vid Ulvsundaplan. En man är på väg ut ur en butik. Han heter Noak Håkansson.

Han tycker inte att cyklister uppträder aggressivt.

– Det är inget jag har upplevt. Jag är mest rädd för att köra på dem när jag kör bil. Varje gång jag kör inne i stan har jag blivit allt mer noggrann med att titta i backspeglarna.

Noak Håkansson.

Noak Håkansson.

Anders Gustafsson

Följer cyklister trafikreglerna?

– Ibland har jag sett att de inte följer reglerna, som väjningsplikt.

På frågan om cyklister ska sättas i skolbänken för att lära sig trafikregler skrattar Noak Håkansson lite och svarar att lite undervisning möjligen inte skulle skada.

Vältrafikerad

Tidningen trycker på en knapp. Det går en stund, så slår trafikljuset om till grönt. Så ännu en knapp. Mer väntan. Därefter en tredje knapp, så har tidningen korsat den vältrafikerade Ulvsundaplan.

Här på södra sidan av denna komplicerade trafikkarusell dyker en cyklist upp borta vid horisonten, från Brommaplanshållet, en man, svartklädd, lätt framåtböjd över styret. Tidningens utsände tar ett kliv fram men cyklisten far vidare i hög fart, över övergångsstället där ljussignalen sekunderna tidigare slagit om till rött, och försvinner i riktning mot Alvik i hög fart.

När Mitt i befann sig vid Ulvsundaplan en fredagsförmiddag och väntade på grönt bevittnade tidningen åtminstone en cyklist som i hög fart cyklade mot rött.

När Mitt i befann sig vid Ulvsundaplan en fredagsförmiddag och väntade på grönt bevittnade tidningen åtminstone en cyklist som i hög fart cyklade mot rött.

Anders Gustafsson

Grönt ljus, därefter rött ljus igen. Några cyklister bromsar in. En av dem är Mårten Tiselius.

Han säger att han har cyklat i 30 år och tycker att i takt med att allt fler cyklar har samma aggressivitet som finns i biltrafiken har detta flyttat över till cykelbanorna.

– För många el- och motordrivna fordon flyttar till cykelbanan. Maxgränsen på 25 kilometer i timmen är det ingen som respekterar, säger han.

Mårten Tiselius.

Mårten Tiselius.

Anders Gustafsson

Själv följer han trafikreglerna, säger han.

– Ja, det tycker jag, hinner han att säga innan det slår om till grönt och han cyklar vidare.

Andreas Mälarstedt, kommunikatör på trafikkontoret, skriver i ett mejl till Mitt att trafikkontorets hållning är att alla har ett ansvar i trafiken, både för sig själva och för andra.

"Vi arbetar också kontinuerligt och långsiktigt med kampanjer och informationsinsatser för att uppmuntra till en hänsynsfull trafikkultur", skriver han.

Mitt i har även sökt polisen för att höra om polisens arbete för att upprätthålla reglerna, till exempel rödljuskörning vid trafikljus.