Lola Troning och Marie Troning från Åkersberga gillar den nya stationen då den underlättat resandet.
Stefan Källstigen
20230508152102
20230508144713
2023-05-08
15:21
2023-05-08 14:47
Halkrisk, trasiga hissar, dörrar som inte öppnas och fulla papperskorgar. Det är klagomålen som inkommit från resenärer på den annars omtyckta bytespunkten Arninge station.
Från och med december 2021 kan alla åka från Arninge. Stationen var efterlängtad inte bara av Täbybor utan även av resenärer från grannkommunerna. Det senaste dryga året har stationen varit välbesökt.
Men enligt klagomålen som skickats in till SL har många varit besvikna.
När Mitt i Täby besöker stationen är mer än hälften av alla soptunnor fulla, en hiss fungerar inte och varning för halkrisk står skrivet på dörrarna. Samtidigt har nya rabatter planterats, och flera av resenärer vi träffar är positiva.
Lola Troning och Marie Troning säger att den nya stationen har underlättat mycket då de bor i Åkersberga.
– Jag åker inte så mycket, men jag tycker det är bra för det har blivit enklare att ta sig till handelsområdet, säger Lola Troning.
Resenärer kan skicka in synpunkter till SL genom att ringa eller skriva. Av de som inkommit från början av 2022 tills idag så handlar flera av dem om att de elektroniska dörrarna och hissarna inte fungerar som de ska, vissa har även skrivit att det inte städas på stationen.
"Den automatiska dörren på Arninge station funkar inte som den ska, det verkar nästan som att den stänger när folk närmar sig dörren och öppnar när ingen är där." skriver en resenär.
En man Mitt i träffar berättar även om att kan bli riktigt halt på vintern inne i gångbron. Vilket skyltarna på hela stationen varnar för. Andra säger att stationen är för kall.
Sammanlagt är det drygt 140 synpunkter som skickats in till SL som gäller stationen, vissa av dessa är dock allmänna frågor.
Fel på dörrar och hissar
Miranda Castrillon Nilsson och Sam Derblom, båda 15 år tycker att det blivit mycket smidigare att ta sig kollektivt sedan stationen byggdes men instämmer i en del klagomål som inkommit.
– Rulltrapporna fungerar oftast inte och hissarna är sönder då och då, säger Miranda.
– Dörrarna fungerar inte heller ibland, man får stå där och vänta, ibland öppnas de inte. Det hade varit bättre om man öppnade dem själv, säger Sam.
Alla synpunkter som resenärerna har, skickas vidare från kundtjänst till trafikförvaltningen och de trafikutövare som har avtalen.
Blivit bättre med tiden
Det är flera parter inblandade, dels trafikförvaltningen och de entreprenörer som har trafikavtalen, dels trafikverket som byggde stationen, dels Täby kommun som förvaltar gångbron. SL säger att de är väl medvetna om att det funnits problem med hissar och dörrar.
– Vad gäller dörrarna har det varit en del bekymmer, dels med vandalisering, dels att de ut mot perrongen påverkats av väder och vind. Vi har jobbat med att åtgärda dem och nu verkar det som att vi fått ordning på dem, skriver Claes Keisu, presskommunikatör på SL.
Flera resenärer menar även att det inte städas ordentligt på stationen. Uppdraget att städa de delar som ingår trafikavtalen ligger på trafikutövarna. Även här är SL medvetna om att det inte skötts tillräckligt bra.
– Både de och trafikförvaltningen får in kundsynpunkterna och när vi ser att det trots många kundsynpunkter inte städas tillräckligt bra agerar vi mot trafikutövarna inom ramen för avtalen och kräver bättring. Även här tycker vi att det blivit bättre på senare tid, skriver han.
Klagomål som kommit in på dörrar och hissar:
Händelsen: "Felanmälan hissen via chatten för x antal veckor sen, fortfarande inte åtgärdat. Så helt omöjligt för mig med barnvagn och två barn att ta mig ner till bussen från tåget. "
Händelsen: Kan ni skicka en städpatrull till Arninge station? Tack snälla!! Överfulla sopkorgar och allmänt smutsigt i både den fina gångbron och på perrongerna. Tack!
Händelsen: Det städas inte i bro- och trapp-anläggningen i nya Arninge station. Det har legat glassplitter i flera trappor till perrong och hållplatser i många veckor nu. Dessutom ligger det annat skräp som byggs på och gör att det inte är trevligt.
Händelse: (...) Jag har ju klagat på hur otroligt smutsigt och sunkigt det är sedan juni. Ett halvår! Era entreprenörer missköter sig något kapitalt på städfronten! Vad har de för uppdrag egentligen? Har ni glömt den här stationen i upphandlingen pga. den är ny? Har ni inga egenkontrollprogram att de sköter sitt uppdrag? (...) En helt ny station vars funktion är mycket bra i övrigt och väldigt efterlängtad behöver ju underhållas för att inte slitas ner/bli förstörd i förtid. Idag noterade jag även mycket krossat glas i trapphuset vid busshållplatsen närmast Arninge centrum.
Händelse: Kund inkommer och berättar att det är fem stycken dörrar på bron på Arninge station som är trasiga. Kund säger att dessa tillhör SL och att kund har inkommit med det förr. Dessa dörrar har varit trasiga i över en månad enligt kund. Kund nämner även något om att sensorerna inte funkar som de ska.
Händelse: Trapporna är många och långa och passar folk med rörelseproblem illa eller inte alls. Ibland står det avstängt, ibland inte, fast hissen inte fungerar. Vid ett tillfälle fick vi hjälpa en äldre man att ta sig ur hissen med handkraft från utsidan, då dörrarna inte öppnades. Vid hittills fem tillfällen (av ca 10) har hissar ej varit i drift.
Händelse: Den automatiska dörren på Arninge station funkar inte som den ska det verkar nästan som att den stänger när folk närmar sig dörren och öppnar när ingen är där.
Vattenledning gick sönder
I december 2021 öppnades stationen Arninge för resenärer.
Fram till april 2022 var det Arriva (nuvarande VR Sverige) som körde Roslagsbanan och busstrafiken. Transdev tog över Roslagsbanan i april, och i november 2022 tog de över busstrafiken. I trafikavtalen ingår att trafikutövaren också ska sköta om stationer och hållplatser.
I januari 2023 frös en vattenledning sönder i ett hiss-schakt på grund av en felaktigt utförd värmeinstallation. Vattnet översvämmade bägge hissarna och slog ut dem. Svårigheter att få fram reservdelar gjorde att dessa hissar stod still under flera veckor berättar SL. De menar att det nu är åtgärdat och liknande fel ska förhoppningsvis inte ske igen.
SL har även utökat kontrollerna av hissar och rulltrappa för att snabbare kunna felanmäla trasig utrustning.
När SL får in klagomål så prioriteras de problem som har en direkt påverkan på resenärerna, så som hissar. Inställelsetider för felanmälda hissar och rulltrappa så ska underhållsentreprenören vara på plats inom en timme efter att de fått ärendet från SL:s driftledning.
Hur lång tid själva åtgärden sedan tar beror på vad det är som behöver göras. Större fel tar självklart längre tid att åtgärda säger SL.
Källa: SL och Mitt i
Vad gäller dörrarna har det varit en del bekymmer, dels med vandalisering, dels att de ut mot perrongen påverkats av väder och vind.