Resenär blev kvar bakom bommen när Lidingöbanan åkte iväg.

Resenär blev kvar bakom bommen när Lidingöbanan åkte iväg.

Anna Ludvigsson

På stationen i Baggeby har en ersättningsbuss precis kommit in, men flera resenärer blir kvar på fel av bommen när tåget rullar iväg.

Marie och Carl Henry Blommé är på väg hem från Carl Henrys student, han har rest med ersättningsbussarna under veckan.

– Det har funkat bra att lämna Lidingö men varit värre på vägen tillbaka. Man hinner inte alltid med tåget då bommen stängs för tidigt, säger han.

– Ja, man önskar att det kunde tajma bättre mellan bussarna och banan, säger Marie.

Marie och Carl Henry Blommé blev kvar bakom bommen vid Baggeby.

Marie och Carl Henry Blommé blev kvar bakom bommen vid Baggeby.

Anna Ludvigsson

De berättar att det även stundtals varit struligt att gå av då passagerare har släppts på innan man hunnit stiga av och att det ibland varit lång väntan i Ropsten.

För Lena Törnblom har det däremot gått bättre.

– Det har flutit på bra i dag när jag varit inne i stan för att handla. För mig är det inget problem, jag lämnar bara ön någon gång i månaden, säger hon.

Lena Törnblom tycker trafiken rullar på bra.

Lena Törnblom tycker trafiken rullar på bra.

Anna Ludvigsson

Ulf och Märta Lindborg bor i Baggeby och har åkt ersättningsbussarna flera gånger.

– Det var lite besvärligt i veckan när det även var inställda avgångar. Och sedan tajmar inte bussen riktigt. Det lägger till en oro om man till exempel ska med tåg från T-centralen som jag gjorde häromdagen, säger Ulf.

– Men vi ser fram emot att nya banan ska komma på plats i september, säger Märta.

Maria Kozhevnikova bor i Dalénum och åker vanligtvis banan varje dag.

– Jag har valt att ta båten till Ropsten i stället för ersättningsbussarna men jag missade båten nu. Bussarna går inte så ofta så det blir en del väntande. Nu känner jag mig trött, jag tycker inte det fungerar så bra, säger hon.

Maria Kozhevnikova bor i Dalénum och har valt båten till Ropsten istället för bussarna.

Maria Kozhevnikova bor i Dalénum och har valt båten till Ropsten istället för bussarna.

Anna Ludvigsson

Göran Bernström, vd på Stockholms Spårvägar som driver Lidingöbanan är medveten om att det varit en del utmaningar.

– Vi har haft lite inkörningsproblem, säger han.

Fram till midsommar, när Stockholms Spårvägar själva tar över driften, körs bussarna av Nobina.

– Det har inte fungerat jättebra, vi har även haft problem med ostädade bussar. Dessutom har det varit dålig matchning mellan banan och bussarna, säger Göran Bernström.

Han känner även till problemet med att resenär lämnats kvar i Baggeby på grund av bommarna.

– Det ska vi lösa redan nu - förare ska vänta tills alla är framme på perrongen.

Man kommer nu att leta alternativa lösningar till den period när Stockholms spårvägar själva slutar köra bussarna i mitten av augusti tills det att Lidingöbanan startar igen 10 september.

I sociala medier har det även uttryckts en frustration över att det snabbt blir trängsel när det går vanliga bussar i stället för ledbussar.

– Det beror på att det är en brist på bussar. Grundproblemet är att Lidingö stad kom så sent med beslutet om nedstängningen och vi fick ta det som fanns tillgängligt. Det gick för snabbt för oss helt enkelt.

Initialt skulle Lidingöbanan stängas av från 1 april till 14 maj i år men det senarelades i slutet av mars. Den 12 maj kom beskedet att avstängningen i stället skulle börja 4 juni.

David Erixson, kommunikationschef på Nobina, säger att det orsakade vissa svårigheter även hos dem. De hade slutligen en dryg vecka på sig att få igång ersättningsbussarna.

– Det har gjort att fordonskvaliteten inte varit vad vi önskat. Det handlar om att samtliga bussar inte rekonditionerats innan starten utan det har fått ske successivt, säger han.

Tidtabellen ska vara optimerad för att matcha tåget men han vet att det funnits brister initialt.

– Men vi upplever att vi nu börjar få till en bättre kalibrering. De största problemen var främst på helger när trafiken går mer sällan. Men vi har jobbat med den tajmingen och även kommunikationen mellan bussarna och tågen och vi hoppas att det nu ska flyta på, säger han.

Handfull klagomål

Enligt Anders Paulsen (LP), ordförande i tekniska nämnden, har staden enbart nåtts av en handfull klagomål men han är medveten om att det varit en del svårigheter i starten.

Gavs det tillräckligt med tid för att förbereda ersättningstrafiken?

– Det har ju varit en följetong med bron. Det handlar om att tekniska problem kring spåranläggningen har fått styra. Man hann helt enkelt inte lösa dessa frågor under våren och därför sköts det upp.

Han tror ändå att sommaren är den bästa tiden för stängningen.

– Åkandet går ner dramatiskt från midsommar. Det ger förutsättningar för att det ska gå bättre då, men förhoppningsvis redan tidigare.