Det är hål i taket och balkarna rostar. Ett dammigt bilvrak har stått i flera år.

Giunnar Danneker bor i Västra skogen och har hyrt parkeringsplats i garaget sedan 1986.

Förra året tog Signalisten över uthyrningen, då höjdes det årliga påslaget från två till fem procent.

I dag betalar Gunnar och hustrun knappt tusen kronor per månad.

– Jag begär inte att det ska vara snyggt, men man ska inte behöva vara rädd för att taket ska ramla ner, säger Gunnar.

Ruttnat

Städningen är usel, tycker han. 2019 togs soptunnorna bort, de lockade till sig råttor. Nu blir istället skräpet liggande på marken, berättar Gunnar som säger att det ofta ligger sopor och bråte här.

– Och i över en vecka var hissen full av yoghurt innan de till slut kom och städade.

När man ringer för att felanmäla finns ingen abonnent på numret som anges på skyltarna. Gunnar har kontaktat både Signalisten, Solna stad som äger fastigheten och städentreprenören. "Ju fler kockar desto sämre soppa", konstaterar han.

– De skyller på varandra och man åker runt som en flipperkula. Vi är många som har ruttnat på det här nu.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-lovar-stadning-i-garaget/repuca!NG5GlKdCgRYfVUpQtDFMSA/

Garageporten går sedan en lång tid tillbaka dessutom inte att stänga.

– Man har väl dörrar för att bara behöriga inte ska kunna ta sig in?

Sedan 2012 har hyran i Motorborgen höjts med 50 procent.

Förutom upprustning, soptunnor och regelbunden städning tycker Gunnar att laddstolpar borde ingå för den slanten. Men förväntningarna är låga.

– Vi är många som misstänker att de struntar i underhållet för att sedan riva garaget och bygga på marken. Det vore förstås inte bra. Motorborgen behövs. Det finns plats för tusen bilar här och det är trångt på gatorna som det är.

Servering på taket

Garaget har under åren varit föremål för viss debatt. Socialdemokraterna har föreslagit både hyresrätter och servering på taket på Motorborgen.

Det finns idag inga skarpa planer för garaget, meddelar kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M).

Den som har bilen parkerad där idag behöver inte känna någon oro för kommande år, menar han.

– I dagsläget är det svårt att hitta ersättningsplatser för de bilar som finns där, vi vill hellre ha bilar i garage än i gatumiljö. Men i takt med att man bygger ut vid Pampas så kommer det säkert finnas andra planer. Jag tror inte att Motorborgen kommer att finnas i all evighet, säger Pehr Granfalk.