Under natten till söndag körde en minibuss som tillhör etiopiska ambassaden upp på tvärbanespåret. Färden tog slut när bilen mötte en stolpe vid Alviks strand.

Många frågor återstår men SL är övertygade om att bilen måste ha kört upp på spåret vid Gröndals kyrka.

Ungefär vid kyrkan delar vägbanan och spåren på sig, men diplomatbilen tros ha fortsatt upp på banvallen.

– Med tanke på att bilen stod med fronten mot Alvikshållet när den krockade drar vi slutsatsen att spåren vid Gröndal är det enda ställe den kan ha kört upp på, säger Claes Keisu.

”Blev nog ganska skumpigt”

En vanlig personbil hade inte klarat av att köra den förhållandevis långa sträckan på två kilometer. Den skulle ha fastnat vid farthinder som sitter där vägbanan och spåren delar sig, eller på någon av de fyra växlar som finns på sträckan mellan Gröndal och Alviks strand.

– Det blev nog ganska skumpigt, men den här bilen har hög markfri gång och det är anledningen till att man kunnat köra så långt, säger Claes Keisu.

Om SL:S teori stämmer är spårkörningen på två kilometer den längsta någonsin i Stockholm.

– Det här är någon form av rekord. Det finns ett tillfälle i december 2012 som en bil med en man, en kvinna och ett barn kom upp på spåret vid Mårtensdal och körde till Gullmarsplan. Men den sträckan är bara drygt en kilometer.

Att bilister kör upp på tvärbanespåren händer ungefär 10-12 gånger om året, enligt SL. Allra vanligast är det i Gröndal. Oftast inser bilisterna tidigt sitt missöde och lyckas ta sig därifrån på egen hand genom att backa. I värsta fall måste bilen lyftas bort av en kran.

– Den 14 februari i år var det en bilist som råkade komma upp på spåret i Gröndal. Bilisten kunde själv köra därifrån. Den 19 februari inträffade det igen. Då fick åtta herrar gunga bort bilen från spåret.

SL:s presstalesperson Claes Keisu.

SL:s presstalesperson Claes Keisu.

SL: Kan bli åtgärder

SL tycker att det är tydligt att bilister inte får köra upp på spåret.

– Det finns farthinder, stoppskyltar, skyltar där det står ”förbjuden infart” och ”FARA väg slutar” och blinkande varningslampor, säger Claes Keisu och fortsätter:

– Vi kan inte sätta upp grindar eller så. Spårvagnarna måste kunna köra.

Men, tillägger han, SL kommer se över om det finns ytterligare åtgärder att vidta efter olyckan med diplomatbilen.

– Varje gång en bil kör upp på spåret stör det trafiken och drabbar resenärerna. Så vill vi inte ha det.

Kanske inte kan fällas för brott

Polisen håller på att hämta in övervakningsfilm från olyckan, men har i skrivande stund inte fått in något material, skriver förundersökningsledaren, Timmy Malmgren.

Föraren var försvunnen när bilen hittades och polisen vet inte vem som suttit bakom ratten. De utreder om någon kan misstänkas för brott. Men det är inte säkert att föraren kan fällas.

”Om det skulle visa sig att en person som har immunitet har begått brott kan denne inte lagföras i Sverige”, enligt Timmy Malmgren.

Etiopiens ambassad har i mejl till flera medier bett om ursäkt för olyckan och uppgett att man startat en egen utredning av den.

Mitt i har sökt Etiopiens ambassad för en kommentar.