Trafikstarten för Lidingöbanan har dröjt. I stället rullar ersättningsbussar – och kostnaderna har dragit i väg.

Under veckan har SL och Lidingö stad suttit i intensiva förhandlingar om vem som ska betala ersättningstrafiken – hittills en nota på nästan 16 miljoner kronor – och vem som ska betala de tekniska åtgärder som enligt SL måste göras, för att jordningen på bron ska vara säker.

Nu är SL och Lidingö stad överens om vilka åtgärder som ska utföras, vem som ska utföra dem och hur kostnader ska fördelas.

Hela beloppet

– Vi är överens om att vi vill se till att trafiken är igång senast den 28 maj, säger Anders Paulsen (LP) ordförande i tekniska nämnden i Lidingö stad.

– Vi har hittat till en kompromiss då båda parter är överens om att vi måste få igång trafiken. Lidingöborna är drabbade, fortsätter han.

Lidingö stad har fakturerats för den ersättningstrafik som rullar i stället för Lidingöbanan – en faktura staden överklagat. Nu har SL och Lidingös stad kommit överens om att dela på notan för bussarna.

– Vi har gått Lidingö till mötes och sagt att vi delar på kostnaden för ersättningstrafiken, säger Claes Keisu, presstalesperson vid SL.

De arbeten som återstår kring den eltekniska lösningen på bron beräknas landa på runt 4,5 miljoner kronor.

– Det är en preliminär beräkning och utifrån den har vi kommit överens om att Lidingö stad ska stå för 3,8 miljoner kronor. Vad slutkostnaden sedan blir totalt vet vi inte än, säger Claes Keisu.

– Vi har kommit överens om en åtgärdslista där Lidingö ska göra vissa saker och vi andra.

Det är Lidingö stad som låtit bygga Lilla Lidingöbron till en kostnad av 687 miljoner kronor plus indexuppräkningar, varav staten betalat nästan hälften. Den färdiga bron ska trafikförvaltningen i Region Stockholm ansvara för.

I det ursprungliga avtalet skulle bron vara redo för testkörning sommaren 2022, och regionen räknade med en budget på 132 miljoner kronor.

– Men eftersom projektet försenats, och vi under tiden haft kostnader för vår projektorganisation, avtalade entreprenörer samt en allmän kostnadsökning i samhället, inklusive ökade kostnader för material, så behövdes det skjutas till pengar, säger Claes Keisu.

Regionen har därför nyligen fattat beslut om att skjuta till 64,5 miljoner kronor i sin budget för bron. Budgeten utökas därmed till 196,5 miljoner kronor för kostnader förseningen dragit med sig. Men det är inte säkert att trafikförvaltningen kommer att behöva nyttja hela beloppet.

Claes Keisu säger att ett rimligt antagande är att trafiken är i gång kvartal två.

Varför skjuter Regionen till pengar när ni anser att Lidingö stad är ansvarig för att ha sinkat projektet?

– Den ökade kostnaden för trafikförvaltningen ligger på trafikförvaltningens projekt för Lilla Lidingöbron. Att den ursprungliga ramen inte kan hållas beror på förseningar i projektet. Lidingös försening innebär alltså ökade kostnader för trafikförvaltningen.