I augusti togs en utredning om hur Skeppsbron kunde väckas till liv upp i trafiknämnden.

Det som föreslogs var bättre framkomlighet för gående och cyklister, fler sittplatser och cykelparkeringar och ytor för evenemang.

För att nå dit skulle runt 150 parkeringsplatser på kajens östra sida behöva tas bort.

Flera stockholmare såg positivt på förslaget, samtidigt som många boende och näringsidkare i Gamla stan var kritiska över att mista parkeringarna.

Ärendet bordlades dock med hänvisning till att några saker behövde utredas vidare.

https://www.mitti.se/nyheter/p-platser-kan-ryka-nar-skeppsbron-far-ett-lyft/repuhA!bC2mstAqjeN6qkLTyV5Zrg/

Ytterligare utredning

Nu har det nya underlaget presenterats och ska upp i trafiknämnden 16 december. I allt väsentligt är identiskt med det tidigare.

Den stora skillnaden, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), är att man från nämndens håll lägger ett förslag till beslut där man trycker på att trafik- och parkeringsfrågan ska utredas.

– Centralt i uppdraget vi ger trafikkontoret är att hitta alternativa parkeringsplatser. Vi vet att behovet finns i Gamla stan, men vi måste hitta en lösning som inte gör Skeppsbron till en parkering, säger han.

Klart till inriktningsbeslut

I stadens budget för nästa år har pengar vikts åt att utreda trafiksituationen i Gamla stan, vilket ska göras inom samma ärende.

Resultatet av utredningarna ska presenteras i samband med att det är dags att ta inriktningsbeslut om Skeppsbrons omvandling. När det kan ske kan Daniel Helldén inte svara på i dagsläget.

Vad kan man säga till dem som är kritiska mot att parkeringsplatser kan försvinna?

– Saken ska utredas och det kommer att finnas parkering för dem i Gamla stan, även om det inte blir i samma omfattning som i dag. Det handlar om att hitta smarta lösningar framförallt på närliggande malmar, säger Daniel Helldén (MP) och fortsätter:

– Men målet är att skapa ett mer levande Skeppsbron, och det bygger på att vi kan plocka bort parkeringsplatserna i den östra änden.