Hög inflation, ökade energipriser och färre resenärer efter pandemin gör att SL nu måste dra ner, menar trafikförvaltningen i Region Stockholm. Förra året fick Regionen 472 miljoner kronor i statsbidrag för att täcka upp för det minskade resandet men i år är den siffran nere på noll.

I Skärholmen föreslås bland annat att busslinjerna 153 mellan Bredäng och Fridhemsplan och linje 737 mellan Skärholmen och Tumba läggs ner helt. 

Bredängsbon Ayman Badawi  skulle få 40 minuters längre restid per dag om 153:an läggs ner.

Bredängsbon Ayman Badawi  skulle få 40 minuters längre restid per dag om 153:an läggs ner.

Johanna Wallén

Bredängsbon Ayman Badawi tar buss 153 från Bredäng till Frihemsplan varje vardag för att komma till jobbet. För honom skulle en nedläggning innebära att restiden ökade med 40 minuter per dag.

– Det vore jättedåligt om de tog bort busslinjen, säger han. 

Inte heller Bredängsbon Anders gillar förslaget.

– Den här busslinjen är perfekt, jag tar den flera gånger i veckan, både när jag ska till Hornstull och till Fridhemsplan, säger han. 

Blandade åsikter om förändringen

Utöver 153:an vill trafikförvaltningen dra ner på antalet avgångar på röda linjen under mellan- och kvällstid, från var tionde till var tolfte minut.

Helgtrafiken för bussarna 710 och 740 kan också påverkas. Här vill trafikförvaltningen dra in turerna som går enbart mellan Skärholmen och Kungens kurva.

Skärholmsbon Sajo Bajo tycker inte om neddragningarna.

Skärholmsbon Sajo Bajo tycker inte om neddragningarna.

Johanna Wallén

Sajo Bajo bor i Skärholmen och jobbar som personlig assistent. Hon arbetar delvis på obekväma arbetstider och tycker inte om förslaget att glesa ut tunnelbanetrafiken eller att dra in busslinjer.

– Folk måste kunna komma till sina arbeten. Och man kan missa andra anslutningar om det blir så. Då kommer jag antingen för tidigt eller försent till mitt arbete så jag tycker det är ett jobbigt förslag, säger hon.

Och hon uppskattar inte att det blir svårare att åka kollektivt till Kungens kurva på helgerna.

– Jag tycker bussarna går sällan redan som det är i dag, särskilt när det är kallt och man får stå ute och vänta, säger hon. 

Amadeus Andersson tycker inte att förändringarna spelar så stor roll.

Amadeus Andersson tycker inte att förändringarna spelar så stor roll.

Johanna Wallén

Bredängsbon Amadeus Andersson som är på väg till tunnelbanan och är inte lika brydd.

– Det är klart det är tråkigt med försämringar, men jag är inte från Stockholm så jag är van vid att det är långa väntetider på bussar och tåg. Jag tycker inte den här ändringen av tunnelbanetider spelar så stor roll, säger han.

För egen del påverkas han inte av de förändrade busstiderna.

– Jag tycker inte det är så långt att gå från Skärholmen till Kungens kurva, så jag kan lika gärna göra det som att vänta på en buss. Men jag kan ju förstå att andra som har svårt att gå eller har barn tycker att det blir jobbigt, säger han. 

Shamso Ali Hassan, (V) 2:e vice ordförande  Skärholmens stadsdelsnämnd.

Shamso Ali Hassan, (V) 2:e vice ordförande Skärholmens stadsdelsnämnd.

Maurits Otterloo

Kommuner får tycka till

Förslaget ska nu ut på remiss till länets kommuner och lokalpolitikerna i Skärholmen är kritiska. 

– Det är tråkigt att busslinjerna försvinner, det är många unga som går på gymnasiet i stan som tar 153:an till Kungsholmen. Och de korta turerna mellan Skärholmen och Kungens kurva är väldigt viktiga eftersom många är beroende av dem för att jobba, handla och gå på bio, där finns många hotell och restauranger. Man blir bortprioriterad om man inte har bil, säger Shamso Ali Hassan (V) 2:e vice ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd.

Hon menar att det också går stick i stäv med intentionerna i Fokus Skärholmen.

– Man vill ju utöka Skärholmens attraktionskraft då måste ju kollektivtrafiken förbättras och inte dras in. Samtidigt förstår jag att regionen har det tufft eftersom vi har fått mindre statsbidrag från regeringen än tidigare, säger hon. 

Sophia Granswed Baat (M) vice ordförande Skärholmens stadsdelsnämnd.

Sophia Granswed Baat (M) vice ordförande Skärholmens stadsdelsnämnd.

Björn Dahlin

Även stadsdelsnämndens vice ordförande Sophia Granwed Baat (M) är kritisk. 

– Vi är emot det här, både nedläggningen och att det inte ska vara lika täta turer på tunnelbanan. Dels påverkar det dem som använder bussarna men det kommer också att påverka alla som åker tunnelbana eftersom de som nyttjar bussarna i stället kommer att vara tvungna att ta t-bana. Det är trångt på röda linjen redan som det är idag, säger hon.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) menar att majoriteten gjort det de kunnat.

– Vi har lagt en budget med underskott. Vi har flaggat för att det är svåra ekonomiska tider och använder de verktyg vi har till vårt förfogande. Men vår verktygslåda har inte fler verktyg nu. Nu måste regeringen kliva in, säger han.

Men oppositionen är kritisk och vill istället höja priserna på SL-resor. 

– Utglesad trafik och neddragningar i spårtrafiken är inget vi ställer oss bakom. Man har ofinansierat fryst SL-taxan. Vi hade ett alternativ i vår budget att höja priserna på biljetterna två procent per år. Vi vill bygga ut, inte skära ner i kollektivtrafiken, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).