Det började med att Trafiknämnden i juni 2021 fattade beslut om att förändra bemanningen på pendeltågen. Något som MTR sedan förverkligade. Tågvärdarna på pendeltågen togs bort. Detta ligger till grund för många av de inställda pendeltågen under årets första månader. Under förra veckan gick lokförarna som kör pendeltågen ut i vild strejk. De vill inte köra utan tågvärdar och vill att politikerna, SL och arbetsgivaren ska lyssna på deras oro.

Strejken medförde ännu fler inställda avgångar och resenärer hade svårt att ta sig till och från sina arbeten. Frustrationen bland pendlare på Märsta station gick i stort sätt att ta på.

– Jag är från Portugal och jag förstår inte hur alla här bara accepterar situationen. Hade det varit i till exempel Frankrike hade hela den här strejken och varför den uppstått varit på alla nyhetskanaler hela tiden och resenärerna hade protesterat och inte betalat, säger Victor Pereira som bor i Rotebro och är på väg till Arlanda.

Victor Pereira ställer sig frågan varför inte fler reagerar starkare på att tågen inte går.

Victor Pereira ställer sig frågan varför inte fler reagerar starkare på att tågen inte går.

Jens Kassnert

Strejkar förgäves

Victor Pereira är frustrerad på situationen och inte på lokförarna. Han riktar även kritik mot trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

– Han politikern från Miljöpartiet kommer inte vika sig. Förarna tar upp säkerheten som en del i strejken. Till exempel om det händer något och de måste utrymma. Jag hade velat se dem ställa dessa frågor till honom hur det ska gå till, säger han.

Anton Fendert säger till Mitt i att strejk inte kommer att hjälpa.

– Jag svarar inte på utpressningsförsök. Vi har tagit ett mycket väl genomarbetat demokratiskt beslut som har klubbats av två olika politiska majoriteter. Det finns inte en chans att vi skulle böja oss för sådana här metoder, säger Anton Fendert.

Med tåg som inte går tvingas många ta bilen och köerna på vägarna även blivit längre. Det gäller då även för busstrafiken.

– Jag bor i Sigtuna och jobbar på Arlanda och på måndagen när strejken började var bussen flera minuter försenad. Även bussen från Märsta till Arlanda var försenad så jag blev lite sen, säger Clara Soto.

En som fått arbeta hemma dessa strejkdagar och skjutsa sin fru till jobbet är Danne.

– Det påverkar oftast inte mig då jag kör bil men nu gjorde det. Min fru säger att det är skitjobbigt med pendeln. I år har det ju varit mer än bara strejken som gjort att den inte går som den ska, säger han.

Många boende i Sigtuna kommun arbetar på Arlanda och behöver inte ta pendeln till jobbet men för de närmare 50 000 resenärer som varje vecka passerar spärrarna på Märsta station blir verkligheten en annan.

Clara Soto kommer från Colombia. Hon har bott i Sigtuna i ett och ett halvt år.

Clara Soto kommer från Colombia. Hon har bott i Sigtuna i ett och ett halvt år.

Jens Kassnert

Frustrerade resenärer

Vid busshållsplatserna på Märsta station är det långa köer till ersättningsbussar och många resenärer springer kors och tvärs för att leta efter rätt buss. Flera drabbade resenärer som Mitt i pratar med där ställer sig på lokförarnas sida. De vill också ha tågvärdarna kvar.

– Jag tycker att det är bra att de strejkar för sina arbetsrättigheter och villkor. Jag förstår deras oro och hade känt samma sak om något sådant här hade hänt mig, säger Fanny Jacobsson.

Monica Andersson bor i Odensala. Hon åker nästan aldrig in till Stockholm och har bil när hon åker och handlar.

– Jag förstår inte hur de som åker med pendeln står ut med allt strul som det är. Innan strejken gick den ju heller inte som den skulle, det känns som att det alltid är något strul, säger hon.

Lokförarstrejken slutade under onsdagskvällen och på torsdagsmorgonen bekräftar SL att det hela gått enligt plan, och att tre av fyra pendeltåg åter är i trafik. Att en del avgångar kommer vara inställda även efter strejkslutet beror precis som tidigare på sjukskrivningar och lokförarbrist.