Umgås. Från vänster Alve Dyness, 15, Edvin Pontell, 16, och Elias Ahlin, 16, tycker alla om friheten att kunna åka vart man vill.
Foto: Eira Desax
Som Mitt i tidigare berättat har antalet a-traktorer ökat det senaste året, och så även i Vallentuna.
En a-traktor är ett motordrivet fordon som består av en ombyggd bil med maxhastighet på 30km/h. Fordonet, som även kallas epa, är ett populärt fordon bland Vallentunas tonåringar.
Stor ökning
På en parkering i Bällsta hänger tre tonårskillar. Elias Ahlin, 16, Edvin Pontell, 16, och Alve Dyness, 15. Alla har var sin a-traktor.
Edvin som bygger och säljer vidare dessa har sett en stor ökning i Vallentuna.
– Fler kommer och vill köpa. Främst beror det på en tidigare regeländring som gör att man kan bygga om vilken bil som helst, inte bara gamla volvobilar, säger han.
Även Transportstyrelsens analys är att den kraftiga ökningen beror på en regeländring för två år sedan.
När killarna fyllde 15 tog alla am-körkort direkt.
– Det är kul att visa upp det man byggt och lagt mycket tid på, säger Alve.
För Elias är det skönt med frihet och både Alve och Edvin håller med. Att slippa vänta på bussen och kunna åka när man vill är högt prioriterat.
Säkrare körning
Som Mitt i tidigare skrev har Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att se över nya regler och krav, som bland annat ska göra det svårare att trimma sitt fordon. I november räknar myndigheten med att man kan presentera vad man har kommit fram till.
Killarna tycker detta är bra.
– Många a-traktorer som är olagliga nu behöver inte vara det i så fall och man stör mindre i trafiken, säger Edvin.
A-traktorer är ett omdiskuterat fordon som får både ris och ros.
– Dom som gnäller är dom vuxna och det är dom vuxna som kan ändra lagen, säger Elias.
– Många blir sura när vi kör lagligt, för att det går för långsamt, fyller Edvin i.
För killarna är det viktigt att köra säkert.
Eira Desax
Epa-traktor och mopedbil
A-traktorn får högst gå i 30 km/h. För att köra A-traktor krävs ett körkort för moped klass I, även kallat moppekörkort eller ett traktorkort. Åldersgränsen för dessa är 15 och 16 år. Fordonet ska ha en LGF-skylt som indikerar den låga hastigheten. Alla a-traktorer ska besiktas. För att begränsa antalet passagerare är det otillåtet med baksäte. Det finns inget krav på användande av bilbälte, däremot måste det finnas i bilen.
Mopedbilens högsta hastighet är 45 km/h. Mopedbilen ska vara registrerad, försäkrad och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet. Du måste ha moped klass I körkort. Kontrollbesikning krävs inte. Det är endast tillåtet med en passagerare.
Källa: Transportstyrelsen.se
Dessa regler ses över
Krav på bilbälte, bättre förarutbildning och hinder mot att trimma motorn hör till det som ska utredas. Även höjda hastighetsgränser, främst utifrån ett säkerhets- och klimatperspektiv.
Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast 1 november 2022.
Källa: regeringen.se
Många blir sura när vi kör lagligt
Umgås. Från vänster Alve Dyness, 15, Edvin Pontell, 16, och Elias Ahlin, 16, tycker alla om friheten att kunna åka vart man vill.
Foto: Eira Desax
Nytt. Alve Dyness fyllde femton i år och har sedan dess kört epa. Han åker ofta till Upplands Väsby för att träffa kompisar.
Foto: Eira Desax
Mecka. Från vänster Alve Dyness, 15, Edvin Pontell, 16, och Elias Ahlin. Alla har lagt ner många timmar på att snickra ihop sin a-traktor.
Foto: Eira Desax
Fart. LGF-skylten visar den låga hastigheten. Transportstyrelsen ser över regler kring nuvarande hastighet.
Foto: Eira Desax
Gemenskap. Det finns alltid något att prata om. Alla har ett stort bilintresse.
Foto: Eira Desax
Gemenskap. Det finns alltid något att prata om. Alla har ett stort bilintresse.
Foto: Eira Desax
Stil. Inne i Alve Dyness epa-traktor pryds taket av rosa-rött sammetstyg och doftflaskor står i framrutan.
Foto: Eira Desax