– Kunderna har ändrat sitt beteende, säger Nisha Ärnhage, kassaledare och postansvarig på Coop Vallentuna. De kanske inte åker till Täby centrum längre utan handlar på nätet. Det känns som att de beställer mer än innan. I helgen hade jag flera kunder som hämtade 4–5 kollin.

Hur ska de stora företag som hanterar paket klara den anstormning som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär?

Peter Hesslin är chef för e-handel och logistik hos Postnord. Han beskriver att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder.

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljningen ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Postnord anställer 3000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange som marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation.

På Coop Vallentuna ökade kundtrycket med 20 procent när Ica la ner sin paketutlämning. Men det bara fortsätter öka. För att klara julruschen tar Postnords företagscenter över tio postnummer fram till den 8 januari. Dessutom förlängs öppettiderna på vardagar till klockan 21 och på helger till klockan 20 mellan den 27 november och den 23 december.

– Det ser stängt ut eftersom jalusin är neddragen. Men man ska säga till i kassan så får man hjälp.

Nisha Ärnhage tycker att butikerna borde bli bättre på att informera om möjligheten till hemleverans.

– De flesta företag kör hem varor. Då behöver man inte stå och vänta hos ombudet.