I Skärholmens stadsdelsområde finns i dag sex vårdcentraler. Men de är ojämnt fördelade. Tre finns i Vårberg, två i Skärholmen och en i Bredäng. I Sätra finns ingen, den har slagits ihop med den i Bredäng. Och även om både Sätra och Bredäng ska växa så är det oklart hur det blir med tillgången på vårdcentraler på sikt.

– Från stadens sida ser vi till att det finns möjliga lokaler för vårdcentraler och det gör det i alla lokala centrum. Men det finns ingen samlad planering när det gäller vårdcentraler utan det ska hanteras av marknaden, säger Joel Berring, stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret. 

– Jag skulle vilja att det fanns en vårdcentral och apotek i Sätra där jag bor, säger Ayse Önen som numera tillhör vårdcentralen i Bredäng.

– Jag skulle vilja att det fanns en vårdcentral och apotek i Sätra där jag bor, säger Ayse Önen som numera tillhör vårdcentralen i Bredäng.

Anna Rönngren

Många Sätrabor vill ha tillbaka en vårdcentral i sitt området. En av dem är Ayse Önen som har problem med ryggen och högt blodtryck och just har besökt vårdcentralen i Bredäng.

– Jag har ont och svårt att gå och går ofta till sjukgymnasten här, jag skulle vilja att det fanns en vårdcentral i Sätra i stället, säger hon.

Även Skärholmens stadsdelsförvaltningen tycker att det borde en finnas en där, men inte heller regionen vet hur det blir.

– Vårdvalet inom husläkarverksamhet/vårdcentraler är lagstadgat och innebär att vårdgivare själva väljer var de vill öppna vårdcentraler om de kan uppfylla vissa kriterier, säger Magnus Thyberg, chef för kunskapsutveckling på region Stockholm.

I dagsläget har en ny ansökan om en ytterligare en vårdcentral i Skärholmen kommit in. 

Många i Skärholmsområdet har sämre hälsa än andra i Stockholm. Hur ser tillgången på vårdcentraler ut i förhållande till befolkningen i Skärholmen jämfört med i innerstan?

– Koncentration av vårdcentraler är störst i innerstan, dels för att det bor många där dels för att många har lätt att ta sig dit. Men regionen bedömer att tillgången till vårdcentraler i Skärholmen är god, men följer situationen. Framöver kommer en större hänsyn tas till invånarnas vårdbehov vid planering av vård i länet, säger Magnus Thyberg. 

Något nytt akutsjukhus här som tidigare diskuterats är inte aktuellt.

– Vi ser att det finns utrymme i befintliga sjukhus för tillfället. Vår största utmaning är vårdpersonal som kan bemanna de vårdplatser som vi har eller ska utöka med.

Fler bussar och t-baneavgångar 

Ett annat område som påverkas av befolkningsökningen är kollektivtrafiken. Redan i dag är det ofta fullt på tunnelbanans röda linje men regionen planerar att utöka antalet avgångar.

– 2030 ska det söder om Liljeholmen gå 18 turer per timme mot Sätra/Norsborg, mot dagens 12 turer per timme, säger Torbjörn Granrot, kommunikatör på trafikförvaltningen i regionen.

Nio av dem ska gå till Norsborg och nio vända i Sätra. Det ska även inrättas fler busslinjer i Skärholmen.  

– Bussarna är viktiga i området för att koppla ihop Kungens kurva och Skärholmen och det är många som reser till Skärholmen från Stockholm, Huddinge och Södertälje. Det ska bli tre nya expressbusslinjer till Skärholmen när Förbifart Stockholm är klar, säger Torbjörn Granrot.