Öppna förskolan i Högdalen har precis slagit upp portarna när Mitt i knackar på en solig tisdagsmorgon för att prata matpriser. Högdalenbon Ling Hu har märkt av prisökningarna, bland annat på blöjor.

– Det är inget som vi kan välja att avstå från direkt, barn måste ju byta blöja lika ofta som tidigare. Jag brukar titta efter lite billigare märken, säger Ling Hu.

Hon handlar en del på nätet för att spara pengar.

– Och ser jag storpack till extrapris så brukar jag beställa det. Tidigare köpte jag en av varje produkt åt gången för att slippa stapla hemma, säger Ling Hu.

Hennes son Elis är väldigt förtjust i gröt och det går år en hel del varje dag.

– Jag vill ge min son det han tycker om att äta och sparar hellre in på någonting annat, säger hon.

Priserna på dagligvaror i matbutikerna har ökat med 2,1 procent i februari. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent. Det är den högsta procentuella ökningen sedan Matpriskollen började mäta 2015. Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror, och 17,8 procent för kategorin mat.

Barnprodukter hör till den kategori som sticker ut mest. Bara under februari har priset på barnmat ökat med 10,8 procent och framför allt är det vällingen som blivit dyrare. Vissa vällingsorter har ökat med hela 20 procent.

"Inte jättestora marginaler"

I ett av de andra rummen på öppna förskolan sitter Isak Gerson och läser boken "Doktor Pino" för sonen Adin, som fyller två år om några månader.

– Han äter inte så mycket vanlig barnmat, men prisökningarna märks ju på all mat. Och som småbarnsförälder har man inte jättestora marginaler. Just nu har jag föräldrapenning på lägstanivån, säger han och fortsätter:

– Vi sparar in på lyxen, köper inte färdigbakat bröd och går inte ut och äter. Eller snarare: vi köper hämtmat mer sällan.

Rågsvedsbon Jonas Porsgaard bygger torn av kuddar med dottern Aino, 1,5 år.

– Vi lagar mat och gör egna klämmisar, men det gjorde vi redan innan maten började bli dyrare. Både för att spara pengar och för att ha koll på vad Aino får i sig, säger han.

Blöjpriser – en snackis

Likt de andra som Mitt i pratar med passar han på när det är extrapriser.

– Vi hinner sällan handla på stormarknader, så det blir de butikerna som ligger närmast.

Anne Petersson jobbar på öppna förskolan i Högdalen och säger att de stigande priserna är en snackis bland föräldrarna där.

– Framför allt pratas det om priset på blöjor. Det är ju något som alla småbarnsföräldrar behöver, det känns så tråkigt att prisökningarna ska slå extra hårt mot barnfamiljer, säger Anne Petersson.