Sommaren 2020 lade Birka Cruises ner sin verksamhet till följd av pandemin. Terminalbyggnaden på Stadsgårdskajen – mellan Slussen och Fotografiska – lämnades tom.

Så kom ett medborgarförslag om att göra om det till en plats för kultur. Politiken var med på tåget och i mars 2022 öppnade terminalen som kulturhus.

Bakom projektet står Kollektivet livet, ett företag som beskrivit sig som en pr-byrå som bytt pr mot kultur.

– Det har varit ett konstant jobb att bygga om huset. Vi kommer på allt eftersom vad som behöver göras. Terminalen är byggd för att snabbt slussa ut 1 500 personer från en båt, sedan få på 1 500 nya. Vi vill ha ett hus där 2 000 personer ska stanna, säger Andreas Blom, vd för Kollektivet livet.

Nina Piroth, initiativtagare till Social club, med Carl-Adam Kjellström, art director vid Kollektivet livet och vd:n Andreas Blom.

Nina Piroth, initiativtagare till Social club, med Carl-Adam Kjellström, art director vid Kollektivet livet och vd:n Andreas Blom.

Pekka Pääkkö

Allt får plats

Klubb, konserter och konstnärsresidens. Wrestling, vr-föreställningar och vernissage. Det som erbjudits har varit både brett och snävt.

– Vi har aldrig tackat nej till något för att det inte passar. Roligast är att ge plats åt sådant vi inte haft innan, säger Carl-Adam Kjellström, art director vid Kollektivet.

"Det har varit ett jäkla roligt samarbete med Kroppens hus. Vi har fått ihop många olika kompetenser när vi bygger upp scenkonstverket" säger regissören Joséphine Wistedt vid scenkonstkollektivet Svärmen.

"Det har varit ett jäkla roligt samarbete med Kroppens hus. Vi har fått ihop många olika kompetenser när vi bygger upp scenkonstverket" säger regissören Joséphine Wistedt vid scenkonstkollektivet Svärmen.

Pekka Pääkkö

Kultur uppstår i möten

Där tullen tidigare höll till har Kroppens hus flyttat in. Här går det att ta del av interaktiva konstverk och utställningar i gränslandet mellan medicin och konst. De delar också rummet med scenkonstkollektivet Svärmen.

Tillsammans förbereder de sig inför uppsättningen Metropol med premiär 23 maj.

– Hade inte huset funnits hade inte Metropol gjort det. Det är en direkt konsekvens av att vi är här och uppsättningen är specialdesignad efter huset, säger regissören Joséphine Wistedt.

Det finns ett stort värde i att vara här och hamna med andra som jobbar kreativt, säger hon.

Att allt det här ryms under­ samma tak är en del av terminalens styrka. I mötet mellan alla konstnärer och konstformer uppstår något unikt, menar­ Kollektivet.

– Vi vill tillföra staden en helt ny kulturdestination med höjd för det oväntade, förutsedda och det som uppstår i mellanrummet mellan de två, säger Andreas Blom.

Under Kulturnatten höll Social club samtal på terminalens takterrass.

Under Kulturnatten höll Social club samtal på terminalens takterrass.

Social Club

Viktiga samtal

En gång i månaden hålls även samtal under namnet Social club, på temat hållbar kultur och stadsutveckling.

– Det gör att vi får hit en annan kategori folk – de som utvecklar staden och faktiskt kan påverka husets framtid. Här kopplas de ihop med konstnärer. Genomslaget har varit enormt, vilket visar på att det är möten som behövs, säger initiativtagaren Nina Piroth.

"Det har varit en jätteutmaning att med små medel göra förvandlingen från terminal till kulturhus på så kort tid," säger Kollektivet livets vd Andreas Blom.

"Det har varit en jätteutmaning att med små medel göra förvandlingen från terminal till kulturhus på så kort tid," säger Kollektivet livets vd Andreas Blom.

Pekka Pääkkö

"Upp mot 100 000 besökare"

Ett annat populärt tillskott är den livescen med plats för en publik på upp mot 600 personer som gästas av både etablerade och nya artister. Allt fler besökare hittar hit.

– Nu killgissar jag, men jag tror att vi haft upp mot 100 000 besökare sedan vi öppnade, säger Andreas Blom.

I terminalen är konsten är allestädes närvarande. "Ofta är konstnärerna sist in i ett projekt, men vi ville få in dem tidigt i processen så de var med och påverkade när allt byggdes upp," säger Andreas Blom, vd Kollektivet Livet.

I terminalen är konsten är allestädes närvarande. "Ofta är konstnärerna sist in i ett projekt, men vi ville få in dem tidigt i processen så de var med och påverkade när allt byggdes upp," säger Andreas Blom, vd Kollektivet Livet.

Pekka Pääkkö

Vill vara kvar i 10 år

Kollektivets avtal i huset löper­ ut i februari nästa år. De har fått bra stöd och hjälp av staden, menar Andreas Blom. Från politiskt håll har de fått löften om att få vara kvar längre. Men än är inget påskrivet.

– Alla beslutsfattare vi pratat med gillar det vi gör, men det räcker inte att bara prata. Vi behöver hjälp att vara långsiktiga.

Kollektivet har fått etableringsstöd om runt 400 000 kronor, samt återstartsstöd. Men anslagen har inte täckt allt – många har lagt ner egna pengar de kanske inte får åter.

– Vi har nästan jobbat sönder­ oss. Det har satt sig på kortisolhalterna. Pengarna försvinner som i ett svart hål, allt uppbundet i ett vagt ”det kanske kommer sedan”.

Så varför gör ni det här?

– För att det ger desto mer. Alla här vill se saker hända, inte bara sitta och bolla idéer runt ett bord. Här får vi se konkreta saker hända hela tiden.

Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden och kulturborgarrådet Torun Boucher (V).

Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden och kulturborgarrådet Torun Boucher (V).

Naomi Grossman/Stefan Källstigen

Terminalens framtid osäker

Politikerna tycks eniga om att Stadsgårdsterminalen är ett positivt och uppskattat tillskott i stadens kulturliv – men några löften om dess framtid kan de inte ge.

Nyligen gästade kulturborgarrådet Torun Boucher (V) terminalen för att delta i Social clubs samtal. Hon ser positivt på det som skapats här. Speciellt roligt tycker hon det är att det fortfarande märks att det är en terminal.

– Det ger lite Berlinvibbar. Det blir som ett kulturstråk från stadsmuseet, med Nobelmuseum som ska flytta hit, Stadsgårdsterminalen och Fotografiska. Samtidigt som det är olyckligt att Slussenprojektet kan påverka terminalens framtida verksamhet, säger hon.

Det kommunala företaget S:t Erik Markutveckling förvaltar Stadsgårdsterminalen i väntan på att dess framtid bestäms.

Det kommunala företaget S:t Erik Markutveckling förvaltar Stadsgårdsterminalen i väntan på att dess framtid bestäms.

Mostphotos

Inget diskuterat

Hur länge Kollektivet kan vara kvar är inte klart. Enligt Torun Boucher är det en dialog som måste föras mellan alla borgarråd som är involverade i frågan.

– Ju längre de kan vara kvar, desto bättre. Men det måste samordnas med de behov som finns i Slussenprojektet. Jag ser gärna att platsen viks för kultur när Slussen är färdig, men det är inget vi diskuterat inom majoriteten.

I staden pratas det om scenbrist och ett behov av platser för smalare kultur­uttryck, här skapas det genom­ eldsjälar som lägger egen tid och egna pengar på det. Varför kan inte staden göra det?

– Det är tveeggat. Vi vill inte att all kultur ska regleras från stadens sida och vi behöver fria kulturaktörer­. Det vi gjort här är att hjälpa­ till genom att erbjuda en lokal­, det är ett sätt att värna­ de krafter som bråkar­ sig fram. Jag är för ökat kultur­stöd, men vi har de här åren inte en ekonomi som tillåter det.

Stadsgårdsterminalens framtid utreds i detta nu av staden.

– Det är för tidigt att säga vad som kommer att hända. Under tiden är det positivt att vi kan hyra ut till en aktör­ som fyller byggnaden med liv och rörelse. Det tillför platsen viktiga värden, skriver Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden, i ett mejl.