– Utveckling av området skulle bidra till att göra Rotebro till en mer tillgänglig, hållbar och attraktiv stadsdel, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Moa Rasmusson (L).

Hon betonar emellertid att man bara är väldigt tidigt i planeringsskedet och att det finns flera frågor som behöver lösas.

– Vi har utmaningar som lukt, buller och naturvärden, säger hon.

Redan 2016 tog kommunen fram dokumentet Vision Rotebro som är en plattform för arbetet med Rotebros utveckling.

Med utgångspunkt vid pendeltågsstationen förs en idé fram som öppnar för cirka 120 000 kvadratmeter ny verksamhetsyta, 4 000 nya bostäder och 12 000 nya invånare i ett grönare och mer hållbart och levande Rotebro.

"Rotebro är i ropet"

Skulle alla planer förverkligas så innebär det att Rotebros invånarantal mer än fördubblas från dagens cirka 9 000 till över 20 000, om än på mycket lång sikt.

Vision Rotebro togs fram efter en medborgardialog och är i sig inte politiskt antagen, men den har införlivats i kommunens översiktsplan, förklarar Moa Rasmusson.

– De två senaste åren har vi märkt att Rotebro är i ropet. Tureberg har ju i stort sett byggts färdigt. Vi ser stora vinster i att göra Rotebro mer tillgängligt. Det finns också en plan för att lägga om Norrvikenleden, även om det ligger långt fram i tiden, säger hon.

Ogästvänlig skog

Markområdet som nu är ute på programsamråd ligger mellan motorvägen, järnvägen och Norrvikensjön, norr om Jästfabriken. I dag finns en promenadstig längs sjön, men med svag vattenkontakt. I övrigt består området mest av ogästvänlig skog.

– All natur fyller ju sin funktion, men det området kan man absolut göra mer av, säger Moa Rasmusson.

Och det är alltså på gång nu. Programmet har tagits fram av kommunen i samarbete med fastighetsägaren Wallenstam AB, som hoppas att det ska leda till en detaljplan för en helt ny stadsdel med cirka 2 000 bostäder vid Norrviken.

I programmet anges modestare 400–600 bostäder, men det är många faktorer som påverkar hur många bostäder det till slut kan bli, förklarar Moa Rasmusson. Kart är dock att en exploatering av området skulle innebära stora förändringar för Rotebro.

Samråd till september

Kontakten mellan centrala Rotebro och Norrviken skulle förbättras och utmed vattnet finns planer på en strandpark.

I visionen finns dessutom tankar på att göra om Norrvikenleden till en stadsgata och bygga en ny bro över järnvägen, och att skapa en ny gång- och cykeltunnel under järnvägen, för att koppla ihop Rotebro med den omgivande naturen.

Programsamrådet pågår till mitten av september och ger remissinstanser och sakägare som Trafikverket, länsstyrelsen, Norrvatten och Jästbolaget tillfälle att yttra sig. Även allmänheten har möjligheter att lämna synpunkter.