I början av september var Norra länken avstängd i båda riktningar under flera timmars tid. Ett par dagar senare hände det igen.

Norra länken förbinder Lidingö med fastlandet och eftersom ett trafikarbete pågått i Ropsten har det i princip varit den väg öborna har att åka.

– Lidingöbor blev sittande utan att komma någonstans under sex timmar. Nästan all trafik går i dag genom tunnlarna, säger Christian vid Lidingö civilförsvarsförening.

– Som riskanalytiker är min uppgift att identifiera flaskhalsarna. Och skulle man exempelvis lyckas förstöra bron skulle man fullständigt sabotera Lidingö.

Att Lidingö är sårbart håller stadens säkerhetssamordnare Jonas von Hofsten med om.

– Lidingö är en ö, vilket givetvis innebär andra förutsättningar än en landomgärdad kommun har, säger han.

– Vare sig det gäller ett kraftigt oväder eller en krissituation behöver vi ha beredskap.

Eftersom bron är en central del i Lidingös infrastruktur behöver öborna vara förberedda, menar Jonas von Hofsten.

– I försvarspropositionen står det att en individ bör ha resurser hemma för att hantera sju dagar. Om alla har tillräckligt för åtminstone tre dagar ger det oss möjlighet att hjälpa dem som verkligen behöver hjälp i en krissituation.

Bilister måste åka över Lidingöbron för att ta sig från ön – men därefter går det att komma till Värtahamnen via Södra hamnvägen i stället för att ta tunneln in till stan, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

– Det är knepigt på en ö, det finns inte alltid många alternativ. I Ropsten har det varit stökigt eftersom Stockholms stad håller på med ett projekt. Men det går att åka via Södra hamnvägen, och snart också att svänga av i Ropsten.

Om fler öbor engagerar sig i civilförsvaret kan de hjälpa ­till att vägleda trafiken vid en kris, menar Christian.

– Påverkansoperationer kan destabilisera ett samhälle fort. Det räcker att man pillar lite på Trafikverkets datasystem. Eller skadar bron, säger han.

Christian är riskanalytiker på Lidingö civilförsvarsförening.

Christian är riskanalytiker på Lidingö civilförsvarsförening.

Rósanna Róbertsdóttir

Och arbetet med att hitta livsviktiga lösningar vill man inte påbörja mitt i krisen.

– Kan man använda privata båtar? Hur kan man organisera det i så fall? Hur får vi hit läkare och läkemedel? Medvetenhet kring sådant här har i någon mån väckts av kriget i Ukraina men vi ser att väldigt lite faktiskt har hänt vad gäller beredskapen.

Jonas von Hofsten säger dock att det finns en plan om bron skulle utsättas för sabotage.

– Hur den ser ut i detalj kan jag inte berätta, då det skulle avslöja förmågor och svagheter. Men vi har kontakter med andra aktörer internt och externt. Vi vill även samverka med civilsamhället och båtföreningarna är en möjlig samverkanspartner. Det är absolut sådant vi tittar på.