En man ringde SOS alarm och uppgav att han hade svårt att andas.

Det framkom inte i samtalet hur allvarligt påverkad han var, och inte heller i dokumentationen, och larmet fick den näst högsta prioriteten, prio 2.

Det var hög belastning på ambulanser och läkarbilar vid tillfället, och den läkarbil som tilldelats uppdraget var upptagen.

Det framgår av den anmälan som SOS alarm har gjort till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.

Hittades vid porten

Efter 50 minuter kom ett nytt samtal till SOS alarm, nu från en person som hittat mannen liggande utanför porten, medvetslös.

Ambulans åkte dit, men mannen avled.

I anmälan konstaterar SOS alarm själva att en sjuksköterska borde ha kontaktat patienten igen för bedömning. De skriver också att mannen sannolikt gått ut för att invänta ambulansen och där drabbats av hjärtstopp.

https://www.mitti.se/nyheter/vaccinmottagning-saknade-handsprit-och-munskydd/repvbk!BNARu8XhNhDInqU1eKxEww/

Fler larm under pandemin

Händelsen inträffade under 2021. Enligt Sarah Hummerdal, pressansvarig vid SOS alarm, har antalet 112-samtal ökat de senaste åren, och trycket har varit hårt under pandemin.

Men vad som gjort att det här larmet inte fick högsta prioritet är inget hon kan gå in på.

– Det är inte så att ett visst symtom per automatik ger en viss prioritet, utan det handlar om en sammantagen bedömning med bland annat sjukdomshistorik och vitala parametrar, säger hon.

Över 12 minuters väntan

Men även om hjärtstopp befaras och ett prio ett-larm görs tar det tid innan ambulansen kommer, i snitt 17 minuter i Sverige enligt en undersökning som Hjärt lungfonden gjort. I Stockholms stad var tiden 12,6 minuter.

– Vi styr inte över ambulanstätheten, det är en fråga för regionerna. Däremot har vi sett brister i våra rutiner och gjort en Lex Maria-anmälan, och vi granskas nu liksom de åtgärder som vidtas för att det inte ska hända igen, säger Sarah Hummerdal.

https://www.mitti.se/nyheter/bup-tappar-50-psykologer-om-aret/repvaE!xXsvVnJ7im3m7oUYgbSgTA/