Just nu arbetar ett teknikföretag med att ta fram en båt som ska trafikera sträckan Täby till Ropsten. Tanken är att bygga en pendelbåt helt driven på el och stor nog att ha plats för cyklar.

– Det behövs verkligen här, man kan undra varför det redan inte finns en båt till stan, säger Täbybon Thomas som bor vid Näsby slott.

Det är det Stockholmsbaserade teknikföretaget, Green City Ferries, GCF, som arbetar med den eldrivna båten. De vill vara en ledande aktör i klimatomställningen inom stockholmstrafiken.

– Vårt mål är att skapa en utsläppsfri färjetrafik i Stockholm, det känns väldigt kul att börja i Täby, säger Hans Tornell, ordförande i Green city Ferries.

Arbetet med att bygga båten, som kallas Beluga 24, startade våren 2022. Båten byggs i en katamaranfabrik i Härnösand. Båten kommer att vara 26 meter lång och ha plats för 147 passagerare och hålla en fart på 30 knop. Själva skrovet byggs i kolfiber för att bli så lätt som möjligt.

– Vår plan är att köra Hägernäs, Viggbyholm, Näsby park och Djursholm men slutstation Ropsten. Vi tänker oss att den ska gå två till tre turer på morgonen och lika många turer på kvällen. Vi vill att det ska bli en pendlingsbåt för de som ska till stan, säger han.

Positiva Täbybor

På pendelbåten ska det även finnas plats för 28 cyklar.

– Istället för att tänka att båten tar en från punk a till punk b vill vi tänka hela sträckan, har man cykeln ombord då har man hela kedjan dörr till dörr, säger Hans Tornell.

Louise Ivstam och Bengt Göranson är positiva till planerna på en pendelbåt till Täby.

Louise Ivstam och Bengt Göranson är positiva till planerna på en pendelbåt till Täby.

Maria Svensson

Flera Täbybor som Mitt i pratat med ser fördelar med båten, framförallt för att sommaren blir trevligare. Täbybon Louise Ivstam tycker det är viktigt att det satsat på miljövänlig transport. Hennes man Bengt Göranson, ser en fördel meda att kunna ha med cykeln ombord.

– Det finns inga parkeringar här i området, men det är ju bra om man kan välja cykeln istället, säger han.

Sjösättning 2024

Den el-drivna båten ska landa i vattnet redan nästa år.
– Hela vår plan är att vi tänker omställning, det här blir ett helt nytt sätt att resa utan utsläpp, säger Hans Tornell.

Det är rederiet Strömma som ska köra båten.

– Vi är jättespända på detta. Det blir ett nytt sätt att resa. Vi kommer även kunna använda den i turistsammanhang utöver pendeltrafiken, säger Peter Henricsson på Strömma.

Strömma och Green City Ferries säger till Mitt i Täby att de har stora ambitioner för att linjen ska inkorporera SL-systemet på sikt, så att det går att resa med SL-kortet. Men det är inte bestämt än.

Nu arbetats det för att bygga en plats där båten kan laddas, vilket den kommer att göra i Ropsten eller i Hägernäs.

Hur lång tid tar resan till Ropsten från Täby?

– En kvart, tjugo minuter skulle jag tro, den går riktigt fort, 30 knop och går fram och tillbaka på en laddning, säger han.

Fler färjor på gång

Det här är inte den enda pendelbåten på alternativa drivmedel som företaget har på gång. De planerar även att sjösätta en ny båt, driven av vätgas, som ska trafikera sträckan Österåker–Skeppsbron.

När den linjen ska tas i drift är fortfarande inte bestämt och el är inget alternativ här på grund av den längre sträckan. Denna färja ska trafikeras av Antrophia Rederi AB.

– Österåker kommun är positiva. Vi diskuterar var de tycker att vi ska anlöpa och var vi ska tanka vätgas, säger Robert Bergstedt, Antrophias vd.