Att slopa tågvärdarna på pendeltågen, så att lokförarna får arbeta ensamma, strider mot Arbetsmiljölagen.

Det anser fackförbundet ST, och inför nu skyddsombudsstopp mot ensamarbete på pendeltågen.

Detta då trafiknämnden i Region Stockholm beslutat att avskaffa tågvärdarna.

Kameror ersätter

I stället ska kameror och mobila team vara behjälpliga med säkerheten, något som beräknas spara 150 miljoner kronor om året.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-ersatter-fysiska-tagvardar-med-kameror/repufj!v9ByoE0Fdk85oZHgBw@dQ/

Enligt ST avgjorde regeringen 2006 en tvist mellan skyddsombudet och Citypendeln, som då stod för trafiken, där ensamarbete på tågen förbjöds.

– Det gäller fortfarande, och därmed strider Region Stockholms beslut mot ett regeringsbeslut. Om ensamarbetet införs ska MTR betala böter för brott mot Arbetsmiljölagen. Att det är en annan operatör idag spelar ingen roll, säger Roger Delin, ordförande vid ST Pendeln, i ett pressmeddelande.

Protester

Beslutet i trafiknämnden orsakade protester, bland annat samlades 7 000 namnunderskrifter in.

https://www.mitti.se/nyheter/lokforare-fler-stopp-i-trafiken-utan-tagvardar/repufp!3rxDYKfsAVpKz15IADnjWA/

– Att påstå att tågvärdarna bara öppnar och stänger dörrar är att förminska deras arbete. Vi jobbar sida vid sida. De är ögon och öron inne i tåget och ute på plattformen, så att jag kan ha fullt fokus framåt och på tågets säkra framförande, sade lokföraren Moa Friman då till Mitt i.

De 361 tågvärdar som är anställda av MTR ska få nya arbetsuppgifter inom företaget. Tanken är att tågvärdarna ska fasas ut under 2022.