Länsstyrelsen och SL befarar att resandet med kollektivtrafiken ökar i vinter, och därmed trängseln. Men frågan har varit vad de ska ta sig till för att göra något åt det.

Den lag, som skulle göra det möjlighet att stoppa resenärer från att kliva på en fullsatt buss eller t-banevagn, finns inte på plats.

Länsstyrelsen vädjade i somras till regeringen om en tillfällig begränsning av den grundlagsfästa rörelsefriheten, och att trafiktjänstemän skulle bemyndigas att se till så att lagen följs.

Regeringen sa nej

Men det blev nobben. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kommenterade inrikesminister Morgan Johanssons beslut så här i Mitt i:

– Han förkastar sin egen myndighets, alltså länsstyrelsen i Stockholm, svar genom att okunnigt säga att det ska köras mer bussar, när det redan i dag körs med så gott som fullt trafikutbud.

Tillägg i förbudsförordningen

Men nu kan Tamsons bli bönhörd.

– Regeringen har aviserat att den så kallade förbudsförordningen kan kompletteras, så att trafiktjänstemän och ordningsvakter ska få rätt att ge anvisningar som även gäller smittskyddsåtgärder, säger Claes Keisu, pressansvarig vid Region Stockholms trafikförvaltning.

Det är samma förbudsförordning som redan nu reglerar begränsningar i sammankomster och evenemang.

Stå i kö och hålla avstånd

Det skulle innebära att personal och vakter i kollektivtrafiken kan ordna köer eller säga till om att hålla avstånd, och avvisa resenärer som inte följer tillsägelserna.

Som det är nu har de ordningslagen att följa, och kan bara ingripa vid ordningsstörning eller av säkerhetsskäl, inte på grund av risk för smittspridning.

https://www.mitti.se/nyheter/farre-pa-pendel-och-i-t-bana-efter-skarpta-raden/reptke!StbciwXXQXeCvfn02MwSrQ/

Köpcentrum och kollektivtrafik

Det nya tillfälliga regelverket ska omfatta "verksamheter som i nuläget ej omfattas av ordningslagen, till exempel köpcentrum, kollektivtrafik och badplatser" skriver regeringen.

– Detta välkomnar vi. Men det är viktigt att en sådan lagstiftning omfattar alla trafikslag, inklusive sjötrafik, säger Keisu.

Det är oklart när beslut om den nya lagen kan komma. Och hur SL sedan ska använda den är en klurig fråga.

– Det kommer att bli personalkrävande. Vi får rikta in oss på platser där det är mycket folk i rörelse. Vi kan ju inte stå på perrongen på T-centralen och ha någon vid varje vagn och dörr som räknar hur många som får plats.

Arbeta hemma och cykla

Fram till dess har länsstyrelsen tagit fram en "inriktning för att minska risk för trängsel i kollektivtrafiken när resandet förväntas förändras i takt med att vi går från sommarväder till höst och vinterväder":

✔️ Arbetstagare ska om möjligt arbeta hemifrån.

✔️ Differentierade start-och slutttider för arbets- och skoldagar för att undvika rusningstid.

✔️ Digitala i stället för fysiska möten.

✔️ Fysiska möten på tider så att kollektivtrafik inte behöver nyttjas i rusningstid.

✔️ Hålla efter vinterväghållningen på gång- och cykelvägar och se till så att de regionala cykelstråken är farbara.

✔️ Justera eller förlänga öppettider.