I februari i år fick det norska rederiet Torghatten AS tillstånd att etablera den autonoma och elektriska färjelinjen mellan Söder och Norr Mälarstrand. Båten kommer att lägga till vid Orangeriet och Münchenbryggeriet.

Glada norrbaggar

I torsdags invigdes båten av glada norrmän och politiker från Stadshuset. Och på måndag kan vuxna passagerare betala 35 kronor för den fem minuter långa färden över Riddarfjärden.

– Detta är världspremiär så jag är väldigt stolt och nöjd över att vi har kommit till Stockholm med ett sådant fantastiskt projekt, säger Stein André Herigstad-Olsen, vid Torghatten AS.

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fick klippa band/rep med en stor norsk sax.

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fick klippa band/rep med en stor norsk sax.

Pekka Pääkkö

Båten är autonom, alltså självkörande. Det gör att den kan liknas vid en linfärja, men där linan/kabeln som drar båten är virtuell och sköts av datorer och ingen styr båten. Det betyder dock inte att färjan är utan personal, för enligt svensk lag måste färjan ha en befälhavare på.

Vill se nytt regelverk

Rederiets mål är ändå att i framtiden ha en båt utan besättning och att en person på land styr flera färjor samtidigt.

– I dag måste man ha en kapten ombord, men vi hoppas att regelverket utvecklas så att färjan kan bli fullt autonom.

Stein André Herigstad-Olsen, vd Torghatten AS var stolt över att  inviga MF Estelle på torsdagen.

Stein André Herigstad-Olsen, vd Torghatten AS var stolt över att inviga MF Estelle på torsdagen.

Pekka Pääkkö

Röster har höjts om huruvida det är säkert att köra en färja utan besättning och förare på Riddarfjärden. Färjan ska vara utrustad med olika sorters sensorer, kameror och en radar som gör att den inte kör på förbipasserande på vattnet.

– Torghatten har hållit på med färjeverksamhet i 150 år. Säkerheten är alltid viktigast för oss och alla som reser med oss ska känna sig säkra. Systemet är så bra att det snappar upp vattenskotrar, kajaker och annat.

Vad händer om någon ramlar i vattnet?

– Nu har vi en säkerhetsmedarbetare på båten och vi har planer på hur vi ska lösa den frågan framåt. Men vi har inte detaljerna för det i dag, säger Stein André Herigstad-Olse.

Punktligare

Enligt Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på Torghatten, innebär självkörningen att verksamheten blir mer punktlig och mer energieffektiv genom att körmönster optimeras. Hon menar att färjan snarare blir mer säker då de flesta olyckor och tillbud till sjöss är kopplade till mänskliga fel.

– På sikt kommer det också att finnas en fördel i att operatören på land kan övervaka flera båtar samtidigt och du får en mer ekonomiskt lönsam drift.

Med tanke på att det måste vara en befälhavare på båten kan man fråga sig om båten inte hade kunnat vara en vanlig elektrisk färja.

Enligt Reidun Svarva ska rederiet jobba med Transportstyrelsen och forskningsinstitutioner för att se om, och hur, obemannade fartyg kan övervakas från kontrollrum i framtiden.

– På så sätt blir vår rutt i Stockholm ett "kommersiellt forskningslaboratorium.