I montern inne på Sefina pantbank på Birger Jarlsgatan ligger värdesakerna på rad bakom det kraftiga säkerhetsglaset.

Här finns allt från en Rolex-klocka för en kvarts miljon till en handväska för drygt 12 000. Och en vacker glasflaska för snaps för överkomliga 225 kronor.

– Det är saker som ägarna valt att inte hämta ut igen. Det som säljs här är de varor som inte har sålts på vår pant­auktion, säger butikschefen Katarina Råström.

Utbudet för dagen speglar utvecklingen, berättar hon. För även om guld och smycken fortfarande utgör merparten av det som lämnas in har Sefina Pantbank sett hur andra föremål har blivit allt vanligare.

– Det kommer in mer klockor, väskor samt smycken och accessoarer från kända modehus.

Här kan du hitta en Rolex OP Yacht-Master för 237 000 kr, eller en uppsättning kaffeskedar.

Här kan du hitta en Rolex OP Yacht-Master för 237 000 kr, eller en uppsättning kaffeskedar.

Pekka Pääkkö

Det handlar om exempelvis märken som Rolex och Breitling, eller Chanel, Louis Vuitton, Hermés och Prada.

i kvarteret. För ett par år sedan berättade Mitt i om de långa köerna utanför modehusens flaggskeppsbutiker på Birger Jarlsgatan.

Lyxkonsumtionen har inte upphört, enligt Katarina Råström. Men de senaste åren har stigande räntor och inflation ätit upp marginalerna

– Våra kunder behöver pengar till allt från resor och konsumtion till det dagliga. Vår bild är dock att det handlar mer och mer om att få pengar till räkningar och nödvändigheter.

De senaste åren har utlåningen ökat på Sefina på Birger Jarlsgatan. Under årets första åtta månader var det totala beloppet 32 procent större än motsvarande period förra året.

Tittar man bara på andra kvartalet har utlåningen mer än fördubblats 2023 jämfört med åren 2020-2022.

– En möjlig förklaring är att det handlar om att man behöver pengar till semestern. I stället för att avstå från exempelvis resor använder man andra tillgångar som kapitalvaror, säger Katarina Råström.

Här kan du hitta en Rolex OP Yacht-Master för 237 000 kr.

Här kan du hitta en Rolex OP Yacht-Master för 237 000 kr.

Pekka Pääkkö

Men vad vet egentligen pantbankerna om vad deras kunder behöver pengar till?

En hel del, berättar Peter Sandberg som är Sverigechef och senior värderare på Pantbanken Sverige. Och det handlar inte bara om att, precis som på vanliga banker, i vissa fall ställa frågor enligt reglerna för penningtvätt.

– Det är ofta ganska personliga möten med kunderna. Många är stamkunder, och många är väldigt öppna och transparanta.

Han säger att pantbanken alltid har kunder, även när konjunkturen är god. Skillnaden ligger i vad man behöver pengarna till.

– När räntan var låg handlade det lite mer om konsumtion, om att resa eller renovera. Nu är det lite mer tråkiga utgifter, säger Peter Sandberg.

Fler lån till auktion

Även Pantbanken Sverige har haft en ökad utlåning under januari till juli 2023, jämfört med förra året. På kontoret i city var den 11 procent högre i år, i Skanstull 15 procent högre, på Östermalm 18 procent högre och på Fridhemsplan 29 procent högre.

Peter Sandberg berättar att kunderna löser in omkring 85 procent av lånen.

– Men vi har sett en ökande trend där fler lån går på auktion, det vill säga att kunden väljer att inte hämta ut föremålet.

Att gå till pantbanken behöver dock inte vara så dramatiskt som det kanske låter i somligas öron, menar Peter Sandberg. För en del kunder är de en ren säljkanal, menar han.

– Ja, våra kunder behöver pengar. Men det är en fördom att de står och gråter i kassan, eller att det skulle vara ett misslyckande att gå till pantbanken. Många använder pantbanken som ett sätt att få sin vardagsekonomi att fungera.