Göteborg

Nästan två år har gått sedan det första spadtaget togs för World of Volvo.

Det nya upplevelsecentret kommer, med sin ikoniska byggnad bestående av över 2800 ton trä från Sverige, Österrike och Tyskland och gigantiska glasskivor, att utgöra ett nytt landmärke för staden.

Lokalerna på 22 000 m² ligger på det nya eventstråket strax söder om Liseberg och ska rymma allt från utställningar till mat, konferenser och musikupplevelser.

Den 14 april öppnar World of Volvo för allmänheten och den 20 december överlämnades nycklarna som innebär startskottet för inflytten.

Högtidligt. Thomas Thompson och Karl-Johan Ekman från Volvo Cars höll tal under överlämningen

Högtidligt. Thomas Thompson och Karl-Johan Ekman från Volvo Cars höll tal under överlämningen

World of Volvo

Både arv och framtid

– Vi ser det här som en milstolpe och är enormt glada över att äntligen få nycklarna i vår hand. Vi har längtat efter att få flytta in och förbereda innehållet på Volvos nya mötesplats, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.

World of Volvo är en gemensam satsning från Volvo Cars och Volvo Group, med ambitionen att skapa en plats för möten mellan människor och idéer.

I hjärtat av etableringen finns den 5000 m² stora utställningen som tar besökaren genom både Volvos arv och in i framtiden med ikoniska fordon och banbrytande innovationer med människan i centrum.