Det ska bli bättre för cyklister och fotgängare längs med Kungsholms strandstig som är smal och lurig för dem som trampar och går.

Bland annat finns det omtalade planer på att stuva om längs strandstigen, mellan Inedalsgatan och Grubbensdammen så att cykelbanan går upp i parken där. Men de planerna har stannat upp och som tidigast tar staden beslut i den frågan under 2025.

– Och hur det i så fall kommer att bli vet vi inte än. Det är en svår sträcka som skulle behöva åtgärdas men exakt hur eller när vet vi inte än, säger Malinda Flodman vid trafikkontoret.

Men här händer det grejer

Men redan nu har staden börjat arbeta med en liten del av strandstigen där det är extremt trångt för hojar och flanörer. Det handlar om de cirka 150-200 metrarna från Kungsbron till Pipersgatan.

– Många cyklar och går längs sträckan, men gång- och cykelbanan är smal och behöver breddas för att bli säkrare och tryggare.

Det går att cykla och gå vid den aktuella sträckan även under arbetet genom att cyklister och fotgängare leds runt på en temporär gc-bana som lagts på platsen.

Det går att cykla och gå vid den aktuella sträckan även under arbetet genom att cyklister och fotgängare leds runt på en temporär gc-bana som lagts på platsen.

Ida Rosqvist

Gång- och cykelbanan är fyra meter bred, men gångbanan är större än den smala cykelbanan. Den nya gång- och cykelbanan blir drygt sex meter bred sammanlagt.

Blir dyrare

2022 låg budgeten för den lilla sträckan på 3,5 miljoner kronor. Summan är nu höjd och landar på 5,5 miljoner kronor. Enligt Malinda Flodman beror det främst på inflationen.

– Priserna för den här typen av byggprojekt har gått upp den senaste tiden. Vi ser att många av våra projekt blir dyrare och det gäller inte bara för oss utan i hela samhället.

Det går att cykla och gå vid den aktuella sträckan även under arbetet genom att cyklister och fotgängare leds runt på en temporär gc-bana. Efter arbetet ska parkytorna vid Tekniska nämndhuset rustas.

Det går att cykla och gå vid den aktuella sträckan även under arbetet genom att cyklister och fotgängare leds runt på en temporär gc-bana. Efter arbetet ska parkytorna vid Tekniska nämndhuset rustas.

Ida Rosqvist

Cykelbanan beräknas vara klar i slutet av maj och allt byggs i en och samma etapp. Cyklister och fotgängare leds under tiden runt på en temporär gc-bana som har lagts på platsen.

Utöver breddningen ska staden också sätta upp fler sittbänkar, förbättra belysningen, ta bort onödiga hinder och plantera nya träd längs stråket.

Parkmarken vid platsen rustas också – se faktarutan för vilka parkåtgärderna är.