Göteborg

Med varm och uttrycksfull röst berör Negar Zarassi med sång. Oavsett om det är stora tv-produktioner med miljonpublik eller en liten scen med intimt upplägg, så strävar hon alltid efter att nå fram till åhörarnas hjärtan.

Inte undra på att hon engagerats som solist av både Göteborgs Stadsteater och Göteborgs Symfoniker. Ifjol var hon med och invigde både Gunnebo slotts nya orangeri och Kulturhuset i Bergsjön. Och som om inte det vore nog sjöng hon i samband med kung Carl XVI Gustafs besök på Jubileumsfesten i Göteborg den 4 juni i år

Så, Börsen eller Bergsjön?

– Det var värsta grejen med kungen, att komma ut på Börsens balkong och mötas av det publikhavet, säger Negar Zarassi.

Negar Zarassi sjunger för kung Carl XVI Gustaf från Börsens balkong den 4 juni tidigare i år.

Negar Zarassi sjunger för kung Carl XVI Gustaf från Börsens balkong den 4 juni tidigare i år.

Jonatan "Kip" Kipowski

– Å andra sidan, jag bodde ju i Bergsjön som barn och det var så fint att komma tillbaka och visa vad som hänt sedan dess. Det var verkligen en jättefin dag! Med kungen var adrenalinpåslaget kanske lite högre, men samtidigt kom jag inte lika nära publiken. Jag blir bara så otroligt glad när jag får sjunga och möta publiken och deras energi, sen spelar det ingen roll om det är kungen eller en liten förening jag sjunger för, bara jag gör mitt bästa och är mig själv.

– Och nu är det jag som är chefen, säger Negar och skrattar med anledning av konserten på Storan, torsdag den 5 oktober.

Här hoppas hon skapa en magisk helkväll fylld av musik, med "go energi" och stor variation så att alla kan hitta nånting de känner igen sig i.

Inte minst vill hon bjuda på riktiga, klassiska operastycken.

– Det här blir min första alldeles egna konsert på Storan, i egenskap av mitt eget namn och mig själv. Det är stort, läskigt och underbart. Och jag gillar att ta operasång till ställen och scener där det inte vanligtvis förekommer. Det är inte alla som fått uppleva det live tidigare.

Planen är liksom en "Best of…", det hon själva älskar att sjunga, som är vackert, fint och berörande, men också sådant hon upplever att publiken har kopplingar till. Favoriter från operan och musikalens värld…

– Man skulle kunna kalla programmet "från Puccini till Piaf" typ, med persisk och svenska folksånger däremellan. Och så blir det duetter med Anton Ljungqvist, underbar baryton och god vän som gästartist. 

Finns det någon sångstil du inte behärskar?

– Soul och rock är inte riktigt min hemmaplan. Visst, jag sjöng AC/DC:s Highway to Hell en gång, men jag kan jag lova att det finns andra som gör det bättre, skrattar Negar.

Eldig integrationssopran. "Jag känner att jag måste använda mig av rätten att uttrycka mig fritt. I Iran får kvinnor inte ens sjunga, det är helt idiotiskt!" säger Negar Zarassi.

Eldig integrationssopran. "Jag känner att jag måste använda mig av rätten att uttrycka mig fritt. I Iran får kvinnor inte ens sjunga, det är helt idiotiskt!" säger Negar Zarassi.

Danish Saroee

Lika bred och blandad som repertoaren är hennes publik.

– Som göteborgare och iranier uppskattar jag att både Kerstin från Johanneberg och Mohammed från Kortedala kommer för att lyssna, det är lite coolt! Det blir som integration på riktigt, ett möte där vi kan visa hur mycket vi har gemensamt. I musiken blir man mer än bara en invandrare och det är vackert! Det kanske är min uppgift i livet att få till just det mötet.

Hon älskar att kommunicera med sin publik, att skapa en relation, att skapa förutsättningar för ett samtal. Och lika självklart som hon vill skapa en glimrande fest med mycket glädje finns det en mörkare baksida – den rådande situationen i det forna hemlandet.

– 16 september var årsdagen för revolutionen som sattes igång i Iran i samband med mordet på 22-åriga Mahsa Amini, och jag har försökt att engagera mig så mycket jag kan i den frågan. Här känner jag att jag måste använda mig av rätten att uttrycka mig fritt. I Iran får kvinnor inte ens sjunga, det är helt idiotiskt!